Image

З турботою про педагогів: Карітас України розширює проєкти для шкіл та дошкільних закладів

Війна ставить перед учителями і освітньою системою України нові складні виклики – навчання в умовах повітряних тривог та укриттів, онлайн та змішані формати. 

Згідно з оглядом гуманітарних потреб ООН в Україні, приблизно 5,3 мільйона українських дітей та вчителів дошкільного та середнього шкільного віку зазнали негативного впливу війни, з них 4,8 мільйона дітей потребують негайної освітньої підтримки. 

Війна, що триває, має глибокий вплив на психічне здоров’я та благополуччя дітей, вчителів та працівників освіти. Опитування освітньої фундації GoGlobal показало, що 54% опитаних вчителів страждають від професійного вигорання, а 75% дітей шкільного віку мають ознаки стресу. Вчителі стикаються з проблемами у наданні якісної освіти, оскільки їм бракує необхідної підготовки та ресурсів для надання першої психосоціальної допомоги дітям, подолання травм та викладання в інклюзивному та конфліктно-чутливому середовищі. 

Карітас України прагне допомогти педагогам, дітям та їхнім батькам пережити виклики, пов’язані з війною шляхом реалізації цільової програми «Освіта та Формація», яка об’єднує в собі 11 проєктів. Частина їх направлена на роботу в 42 школах та 40 дошкільних закладах, а інша – на надання послуг для дітей та родин в громадах на базах «Просторів, дружніх до дитини» місцевих організацій Карітас. 

За 2022 рік суто шкільними проєктами Карітасу було охоплено понад 19500 дітей, 1970 педагогів та 3600 батьків. З нагоди Дня вчителя в Україні, який щорічно відзначають у першу неділю жовтня, розповідаємо про реалізоване та подальші плани фонду щодо співпраці зі освітніми навчальними закладами та педагогами.

Навчання та професійний розвиток

Карітас організовує навчальні тренінги, курси, семінари, майстер-класи та інші заходи для педагогів з метою підвищення їхніх професійних знань, вмінь та навичок. 

«Переважна більшість всіх заходів, які проводить Карітас мають очний формат. Педагоги не завжди мають достатньо часу на відрядження, тому навчання проводяться у їхніх громадах», – уточнює менеджерка проєкту «Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнного часу в Україні» Карітасу України Марина Мартиненко.

Вчителі відвідали тренінги з методології «Безпечного простору», розробленої Центром психічного здоров’я Національного університету «Києво-Могилянська академія» та затвердженою грифом Міністерства освіти та науки України. Також їх навчали надавати «Першу психологічну допомогу», забезпечувати «Соціальне емоційне навчання» та «Добробут вчителів», підвищувати «Поінформованість про мінну небезпеку».

Окрема увага була приділена тренінгам для керівників закладу освіти з професійного зростання, супервізії та коучінгу, а також опановуванню інструментів фасилітації.

У 2023 році планується навчання шкільних педагогів методології «Самоорганізованого освітнього простору (СООП)» способу організації освітнього процесу, де вчитель виконує роль фасилітатора, задаючи дітям так звані великі питання, які породжують мотивацію пізнавати і відкривати щось нове, працювати в командах, формувати навички комунікації та презентації, розвивати критичне мислення.

Емоційна підтримка

Педагоги проєктних шкіл, які стикаються зі викликами, стресами або емоційними труднощами у роботі мають змогу отримати педагогічну супервізію та взяти участь у фасилітаційних підтримуючих групових зустрічах «Відкриті діалоги» в межах «Програми професійного зростання та емоційної підтримки Національного університету «Києво-Могилянська академія». 

За минулий рік в рамках цієї програми Карітасом було підготовлено 55 супервізорів. В цільових школах проєкту їхнім супроводом та консультаціями скористались 774 вчителів.

«Позитивний вплив використаних інструментів доведений дослідженнями та здійснюється із залученням регулярного моніторингу, – зазначає менеджерка проєкту Марина Мартиненко. – Так 85% учасників програми стверджують, що запропоновані активності покращують атмосферу в колективі та дозволяють підтримати та почути один одного; допомагають знайти вирішувати проблеми та конфлікти внутрішнього або міжпрофесійного характеру, розширити поняття про розвиток та навчання дитини, яка переживає стрес».

У 2022 році Карітасом України був розроблений інноваційний освітній інструмент – 6 дидактичних стендів «Психічне здоров’я: шлях супергероїв», які допомагають вчителям краще пояснити дітям, які стани вони переживають, навчатись розв’язувати проблеми, покращити комунікацію та допомагати собі у стресових ситуаціях. 42 педагоги пройшли очні триденні навчання та безкоштовно отримали набори з 6 стендів та інші дидактичні матеріали (ресурсні картки, методичні посібники, робочі зошити для школярів) для роботи в своїх школах. У жовтні 2023 року заплановано навчання наступної групи з 20 вчителів. 

Ще одним інструментом для вчителів, який вони можуть використати при роботі з дітьми є шість україномовних мультфільмів покликані допомогти дітям опанувати свої хвилювання чи страхи та подбати про способи відновлення. Мультфільми знаходяться у вільному доступі.

Щоб допомогти педагогам підвищувати рівень своєї психологічної компетенції, Карітас України разом із українською платформою онлайн-освіти Prometheus розробив дистанційний курс «Стрес-менеджмент для освітян». «Навчальна програма курсу побудована на сучасних науково обґрунтованих підходах та перевірених практиках із психологічної підтримки учасників освітнього процесу, які пережили чи переживають психотравмуючі події. Плануємо, що більш ніж 2500 педагогів зможуть безкоштовно отримати користь від курсу», розповідає Марина Мартиненко.

У 2023 році Карітас України має намір проведення додаткових тренінгів та консультацій для педагогів із тем психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, а також з травмоорієнтованої педагогіки, конфліктологічно чутливої освіти та «наздоганяючого» навчання.

Оновлення шкільних просторів

За минулий рік Карітасом України було відремонтовано та обладнано 82 кімнати «Просторів, дружніх до дитини» у школах та дошкільних закладах.

«Дружні простори» це всесвітньо визнаний та широко використовуваний підхід для захисту дітей, які зазнали впливу надзвичайної ситуації, стихійного лиха чи збройного конфлікту, від фізичної шкоди та психосоціального дистресу і допомоги їм із навчанням та розвитком. 

Менеджерка проєкту Марина Мартиненко пояснює, що «це безпечне і захищене місце, в якому формується стимулююче, сприятливе і підтримуюче середовище для дітей, де, з-поміж іншого, хлопчики та дівчатка отримують доступ до безплатних та структурованих занять, ігор, дозвілля, відпочинку, навчальних заходів і психосоціальної підтримки».

Заняття тут проводять навчені соціальні працівники, психологи, заробітну плату їм покриває проєкт. Простори Карітас відкриті не тільки для дітей і педагогів, а також для батьків – за минулий навчальний рік понад 1500 матусь та татусів відвідали індивідуальні та групові зустрічі «Підтримка батьків у час війни», які проводили спеціально для них. 

Окрім меблів, техніки та обладнання, фонд забезпечує простори матеріалами для щоденних занять. У 2022 році 853 комплектів освітніх матеріалів «Ранній розвиток дитини» та  «Школа в коробці» були передані освітнім закладам. В кожен такий комплект входять канцелярське приладдя, альбоми для малювання, зошити, ручки, олівці, пластилін, книжки-іграшки, ляльки, іграшкові розвивальні набори та ігри, пазли, м’ячі, конструктори, спортивний інвентар тощо. Набори надані в межах проєкту «Освіта не може чекати» Дитячого фонду ООН (UNICEF).

У 2023 році у школах та дошкільних закладах заплановане створення Центрів цифрового навчання (DLC, англ. Digital Learning Center) для підтримки доступу до безпечного (дистанційного) навчання та соціалізації, а також Клубів надолужування для задоволення потреб дітей в розвитку соціально-емоційних навичок та безпечного повернення до школи.


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримати нашу діяльність з допомоги потребуючим – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: News | Новини