Image

Топ-5 інноваційних підходів спеціалістів Карітасу України в напрямку catch-up освіти та надолуження знань

Третій рік повномасштабної війни з Росією українські діти змушені навчатися дистанційно, під час тривог в укриттях та адаптуватися до постійних викликів. Але навіть за цих умов у них є бажання отримувати нові знання, досліджувати світ, всебічно розвиватись та спілкуватись з однолітками.

Нові виклики змінюють форми роботи з дітьми. По всій країні педагоги адаптуються, шукають інші підходи та беруть на себе нові ролі. Спеціалісти Карітасу України також серед них, адже мають величезний досвід роботи з дітьми і молоддю, які опинились у складних життєвих обставинах, – команди працюють з 2009 року і до сьогодні.

За ці роки соціальні працівники, педагоги та психологи напрацювали безліч дієвих та ефективних підходів, методів та технік, якими хочемо ділитися, саме тому запускаємо серію публікацій “кращих практик”. У цьому матеріалі йдеться про основні інноваційні напрями Карітасу в сфері наздоганяючої (catch-up) освіти.

1. “Наздоганяючі (catch-up) класи” та групи підготовки до школи

У багатьох дитячих просторах Карітасів зараз створюються catch-up класи, як відповідь на потребу дітей опанувати матеріал з основних шкільних предметів та надолужити те, що вони пропустили через війну.

Сatch up, передбачає додаткові уроки та заняття для учнів початкової та середньої школи. Запропоновані активності та форми роботи мають на меті подолати освітні прогалини через відставання в навчанні, яке спричинене війною.

На додаткових заняттях є можливість поглибити знання з математики, англійської та української мов. Педагоги готують цікаві розробки, різноманітні роздруківки, користуються мультимедійною технікою тощо. Вони справді роблять все, аби заохотити дітей навчатися, проте не задають домашніх завдань і не ставлять оцінок.

За таких обставин, як пандемія і війна, у дітей є потреба мати очне навчання, наздоганяти та вирівнювати знання, а за першої можливості дітям треба давати простір для спілкування. Вони дуже цінують очне перебування серед однолітків. Видно, що вони скучили“, – пояснює менеджерка проєкту психосоціального супроводу для дітей “Карітасу України” Марина Мартиненко.

Звісно, що викладачі також мають свої виклики, адже є як слабші, так і сильніші діти. Вирівняти ситуацію допомагає робота в групах та індивідуальний підхід. Старшокласники більш вмотивовані та приходять саме за знаннями. Діти молодшого шкільного віку найбільше полюбляють заняття з неформальної освіти, а дошкільнята – гру.

2. “Пригодницька педагогіка

Соціальні педагоги та психологи дитячих проєктів Карітасів по всій Україні полюбляють використовувати цей метод, адже він ставить дитину в центр навчального процесу, дозволяючи йому самостійно досліджувати світ навколо себе через різноманітні активні діяльності.

Батьком та засновником цього методу є німецький педагог Курт Хан. Ще в 1930-х роках він практикував “терапію пригод”, тобто інтегровані у розклад уроків фізичні тренування, експедиції, походи, практичну роботу в саду чи на полі тощо.

Ідеї та програми Хана пізніше вдосконалювали багато педагогів і сьогодні про його освітні принципи кажуть, що це «вчення головою, серцем і справою».

Діти вчаться краще, коли вони самі активно займаються дослідженням та вирішенням завдань, замість простого прийняття інформації з підручника, – пояснює менеджерка проєкту психосоціального супроводу для дітей “Карітасу України”. – Застосування різних форм співпраці та командної роботи допомагає дітям розвивати критичне мислення та творчість, вчитися взаємодіяти, спілкуватися та розв’язувати проблеми разом”.

Хлопці та дівчата виконують різні завдання, які стимулюють їх до активної участі та вирішення проблем. В процесі вони застосовують всі свої вміння та якості. Вони багато часу проводять на відкритому повітрі та використовують природні ресурси та засоби, які мають у безпосередньому доступі.

3. “Самоорганізований освітній простір” (СООП)

Тестування та апробація методики СООП відбувалися протягом 13 років. Сьогодні ця методика використовується навчальними закладами США, Великої Британії, Австралії, Індії та інших країн.

В Україні перший СООП був відкритий в Ізмаїлі весною 2017 року Карітасом Одеса у партнерстві з Ізмаїльським державним гуманітарним університетом та БО “Вільна освіта”. Зараз дана інновація впроваджена в багатьох організаціях Карітасу.

Ця методика заохочує дітей до самостійного, творчого та пізнавального процесу в групах для пошуку відповіді на важливе питання за допомогою різноманітних джерел інформації.  Діти отримують велике питання, об`єднуються в групи та розпочинають роздуми. Кожна група має доступ до інтернету та набір канцтоварів для творчого оформлення власних думок. Учасники обговорення можуть вільно пересуватися в приміщенні, спілкуватися одне з одним та обмінюватися ідеями. Наприкінці заняття кожна група презентує своє дослідження.

«Наші педагоги використовують «Самоорганізований освітній простір» на уроках української мови та літератури, алгебри, геометрії, трудового навчання та образотворчого мистецтва, – розповідає Богдан, який відвідує СООП сесії вже понад півроку. – Ми мали заняття на такі теми: “Вигук. Частка”, “Видатні письменники Одещини”, “Квадратні рівняння”, “Прямокутні трикутники”. Ми застосовували саме ті навички, якими користуємося щодня, і це допомогло мені почувати себе впевненіше. Досвід спілкування, фінансова грамотність і командна робота – це саме те, що мені зараз потрібно”.

Заняття СООП проводяться раз в тиждень та надають можливість розширити розуміння того, наскільки діти можуть навчатися самостійно. З власного досвіду, робимо наступні висновки: в сучасному світі спостерігається зростання інтересу дітей до творчості, комп`ютерних технологій, соціальних мереж та інтернету. СООП забезпечує доцільне використання інтернет ресурсів, а також заохочує пізнавальний інтерес дітей до навколишнього світу.

4. “Уроки для успішного життя”

Велика частина життя сучасних дітей та підлітків проходить в інтернеті – там і навчання, і спілкування, і дозвілля. Саме тому дуже важливо прививати дітям основи інформаційної культури, тобто формувати сукупності знань, умінь та навичок, які забезпечують можливість застосовувати комп’ютерну техніку в навчальній, а згодом у професійній діяльності.

Місцеві організації Карітасів по всій Україні практикують створення навчальних просторів на базі дитячих центрів, де діти можуть наздоганяти навчання з комп’ютерних дисциплін. Там не тільки дозволяється, але і заохочується, раціональне використання соціальних мереж та гаджетів з користю, там діти можуть провести свій вільний час за розвиваючими іграми та інтерактивними завданнями.

На заняттях діти мають змогу дізнаватись та самостійно шукати нову, цікаву та корисну інформацію, створювати цікаві презентації, лабіринти в програмі Sketch, малювати в програмі Paint, створювати кросворди та ребуси.

5. Наставництво та репетиторство в малих групах, заснованих на принципі “рівний-рівному”

Метод “рівний-рівному” широко розповсюджений у соціально-педагогічній роботі. Сутність методу полягає в наданні та поширенні достовірної інформації шляхом довірливого спілкування однолітків у межах організованої або неформальної комунікації.

На заходах дитячих просторів Карітасу кожен учасник має можливість виступити як учитель, поділяючи свої знання та досвід з іншими учасниками групи. Це сприяє не лише засвоєнню матеріалу, а й розвитку вміння висловлювати свої думки та вирішувати проблеми.

У малих групах однолітків діти відчувають себе більш комфортно та впевнено. Взаємодія з іншими та стимулююче середовище сприяють розвитку самоповаги та впевненості у власних здібностях.


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримати нашу діяльність з допомоги потребуючим – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: News | Новини