Image

Навчити дітей створювати бізнес із сенсом: Карітас ініціює старт соціального підприємництва у школах трьох областей України

15 вчителів з Вінницької, Житомирської та Кіровоградської областей ознайомились з підходами до впровадження соціального шкільного підприємництва.

Вони відвідали захід «Консультаційна сесія “Впровадження Програми навчання фінансовій грамотності та підприємництву FLEEP», який відбувся 21-23 липня у Вінниці.

Саме ці педагоги будуть реалізувати у своїх міських та сільських школах проєкт “Зміцнюємо Україну зараз (Strengthening Ukraine Now, коротка назва SUN)”. Він впроваджується Карітасом Вінниці, Карітасом Житомира та Карітасом Кропивницький, за фінансової підтримки Карітасу Австрії, через Austrian Development Agency та NACHBAR IN NOT.

В рамках заходу, менеджер проєкту Анна Кілас-Кропивницька представила основні активності з соціального шкільного підприємництва, передбачені в рамках проєкту SUN. Зокрема, за три наступні місяці вчителі повинні сформувати групи з учнів старших класів (по 20 осіб, віком 15-17 років) і разом з ними розробити бізнес-ідеї для шкільного підприємництва.

Допомогти педагогам зорієнтуватись в темі погодилась освітянка Анна Чуба, яка успішно реалізувала проєкт “Львівські шкільні соціальні підприємства”. В рамках нього було створено 10 таких бізнесів школярів, навчено підприємництву 175 учнів та розроблено тематичний посібник.  

Одним з важливим досягнень проєкту Анни є отримання співфінансування між партнерами та управлінням освіти Львова: 23 шкільні команди отримали грантову підтримку у розмірі від 70 до 220 тисяч гривень на розвиток своїх соціальних підприємств.

Під час теоретичної сесії заходу було детально розглянуто основи соціального шкільного підприємництва: від теорії до практичного втілення. Вчителі опрацювали ключові теми – як-от розробка бізнес-ідеї, дослідження соціальної проблеми, аналіз ринку, тестування продукту, створення фінансового плану та маркетингової стратегії. Значну увагу приділили питанням фінансової та правової грамотності, доброчесності, екологічності та особливостям ведення соціального бізнесу в межах школи.

Анна Чуба розставила акценти щодо відмінностей соціального шкільного підприємництва від класичного бізнесу, зокрема у контексті соціальної відповідальності. Вчителі визначали візію, місію, цінності, цільову аудиторію, канали збуту, ресурси, доходи, види діяльності та ключових партнерів. Було проаналізовано ринок і конкурентів, сформовано портрет ідеального клієнта. У практичних завданнях учасники навчались складати фінансові плани, рахувати собівартість продукції, точку беззбитковості, а також створювати інвестиційний план.

Під час практичного блоку заходу педагоги працювали над власними ідеями, аналізували потреби громади, оцінювали реалістичність ідей, проводили SWOT-аналіз. Зокрема, вчитель фізики та математики ліцею №4 м. Житомир Микола Кузмінчук презентував ідею “Створення “Чайної” в ліцеї”, а вчитель математики ліцею №24 м. Житомир Ігор Зуєв – ідею роздрібної торгівлі продуктами бджільницва.  

У наступних блоках увагу зосередили на юридичних, бухгалтерських і податкових аспектах реалізації соціального шкільного підприємництва, зокрема на алгоритмі реєстрації громадської організації. Наприкінці було представлено структуру навчальної програми, затвердженої МОН, а також методичні матеріали й посібник.

Проєкт SUN був розпочатий у квітні 2025 року Карітасом України, за фінансової підтримки Карітасу Австрії, через Austrian Development Agency та NACHBAR IN NOT. Він спрямований на підтримку понад 5000 вразливих дітей 15 міських та сільських шкіл Вінницької, Житомирської та Кіровоградської областей, які постраждали від воєнного конфлікту, їхніх родин та вчителів. До старту нового навчального року в цих школах завершиться облаштування «Просторів щастя Карітасу».


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримувати благодійний проект – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: News | Новини