
17 та 18 жовтня в Карітасі Дрогобич пройшов перший модуль тренінгу на тему «Особливості надання комплексної психосоціальної допомоги дітям та сім’ям під час війни в Україні».
«Ми проводимо такі заходи, аби допомогти нашим працівникам стати сильнішими, озброюючи їх знаннями та навичками для того, щоб вони могли підтримати себе, своїх близьких, а потім надати підтримку, дітям та їх батькам, які звертаються за допомогою в Карітасі. Поняття “сильніший” це про багаж знань, який допомагає долати труднощі, приймати рішення, справлятися з викликами та змінами сьогодення, це і про підсилення роботи команд Карітас. Ми усвідомлюємо, що без навчання та постійного самовдосконалення, якісно надавати соціальні послуги дітям, молоді, родинам – неможливо. Тому першочерговим завданням для нас є розкриття потенціалу співробітників, організація навчальних заходів, у відповідь на запити, які виникають при роботі, організація консультацій, проведення постійних супервізійних груп емоційної підтримки та професійного зростання наших спеціалістів. Найголовніше – це вироблення навичок рефлексії, групової роботи, світоглядного мислення, розвиток важливих компетенцій у спеціалістів, які працюють з дітьми» – розповідає Зоряна Лукавецька, керівник програм для дітей та молоді.
Теоретична частина тренінгу познайомила учасників з аспектами допомоги дітям і батькам під час війни, особливостями дитячих травм і рекомендаціями батькам щодо травматичних подій. А на практичних заняттях була можливість освоїти ресурсні вправи для дітей і дорослих.
Під час тренінгу також були розглянуті умови та стадії ефективного кризового консультування, простіше кажучи, це – допомога, яка спрямована на надання психологічної підтримки в переживанні критичної ситуації.
Метою навчання було: ознайомлення учасників з різними формами психологічної допомоги та соціально-психологічної підтримки дітей та їх батьків, оволодіння принципами надання психосоціальної допомоги яка включає гуманну, підтримуючу та практичну допомогу людям, постраждалим від складних кризових ситуацій та набуття нових навичок.


«Людина має розуміти, що таке психологічна травма, як допомогти своїй дитині самостійно і в яких випадках звернутися по допомогу до фахівця», – роз’яснює ключову основу навчального заняття консультантка тренінгу і практикуючий сімейний, дитячий психолог Наталя Подоляк.
Кожен з учасників мав змогу опрацювати такі теми:
Допомога дітям та батькам під час війни. Розбирали шокові реакції дітей під час травматичних подій; ознаки адаптації; загальні рекомендації батькам під час травматичних подій;
Особливості дитячих травм. Говорили про те, що таке психотравми: види травм та їх класифікація; особливості пам‘яті під час травматичних подій. Більш детально зупинилися на перших кроках стабілізації, симптомах та ознаках ПТСР у дітей;
Методи, які можна застосувати при роботі з дітьми, що переживають стрес. Підтримка благополуччя дитини під час кризової події. Розглянули прості та дієві прийоми, які батьки та фахівці можуть застосовувати при роботі з дітьми як індивідуально так і в групі;
Переживання втрати дітьми та дорослими. Важка, але надважлива тема викликала в учасників безліч питань. Вдалося проаналізувати найбільш правильні слова та дії дорослих під час знаходження поруч з родиною в той час, коли і діти і батьки переживають втрату.
Умови та стадії ефективного кризового консультування. Деталізували умови, стадії та алгоритм роботи в кризовому консультуванні. Учасники відпрацювали вміння застосовувати на практиці різні форми психологічної допомоги та соціально психологічної підтримки (психологічна просвіта, психологічна підтримка, невідкладна психологічна допомога та обрання методів роботи з емоційними переживаннями, визначати моделі поведінки в умовах стресу).
«З початку війни виникало багато викликів, де я до кінця не знала, чи вистачить у мене досвіду, знань, професійності… І такі тренінги, який організовує для нас Карітас Україна, для мене є дуже цінні, як у особистому житті – це допомога своїм близьким, рідним, сусідам, так і в контексті допомоги нашим бенефіціарам», розповідає соціальний педагог Розалія Бродич, яка працює у «Центрі підтримки дітей і сімей, які опинилися у кризовій ситуації».

Як зазначає Анастасія Пономарьова координаторка проекту з допопоги дітям та їхнім родинам, на тренінгу було багато практичних та теоретичних кейсів по роботі з ВПО та травмою. Було багато корисних порад по роботі з травмою та втратою з якою всі ми стикаємось під час війни. Особливо цікавою і корисною була інформація по роботі з травмою у дітей різного віку
Слід зазначити, що такі тренінги можуть бути корисними не лише для широкого кола фахівців, залучених до надання допомоги постраждалому населенню, таких як соціальні працівники, лікарі, тощо, але і для широкої аудиторії – волонтерів, небайдужих людей, готових прийти на допомогу.
Тренінг відбувся в рамках проекту «Новий безпечний дім. Комплексна допомога дітям та їхнім родинам, які тікають від російської війни в Україні», котрий Карітас України реалізовує за підтримки Союзу Українських організацій в Австралії.