Image

Самоорганізований освітній простір – можливість по-новому розкрити дітей

Самоорганізований освітній простір (СООП) – це спосіб організації освітнього процесу, де вчитель виконує роль фасилітатора, задаючи дітям так звані великі питання, які породжують мотивацію пізнавати і відкривати щось нове, працювати в командах, формувати навички комунікації та презентації, розвивати критичне мислення. У процесі пошуку можливих відповідей діти розвивають мотивацію пізнавати і досліджувати щось нове, навчаються працювати у команді, здобувають навички критичного мислення. Методика широко відома у цілому світі та схвалена для використання в закладах освіти Науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Міністерства освіти і науки України.

Детальніше про методику, та як за нею працюють в Карітасі Самібірсько-Дрогобицької Єпархії розповідає соціальний працівник, фасилітатор Ірина Гнатів.

«Коли я лише почала працювати за методикою СООП, це було щось зовсім нове і незрозуміле, після кожного заняття колеги мене запитували «Ну як?» і я завжди відповідала «Чудово!» З кожним наступним заняттям я відкривала для себе щось нове як в собі, так і в дітях, цілком нові можливості».

Як пояснює Ірина Гнатів, завдання фасилітатора, тримати атмосферу групи «в тонусі» та слідкувати, щоб поведінка дітей не виходила за межі норми. Діти спочатку були шоковані новим форматом занять – адже немає вимоги сидіти «за партою», якщо дитина хоче щось взяти, у когось щось запитати, просто подивитись у вікно – все це дозволено і навіть заохочується. «Діти діляться на групи для роботи самостійно – немає традиційного «розрахуйтесь на один-два» або «дівчатка окремо, хлопчики окремо», вони щоразу самостійно роблять власний вибір, і навіть якщо це стає причиною непорозумінь або конфліктів, діти навчаються самостійно їх вирішувати», пояснює соціальний працівник.

Далі діти отримують так зване «велике» запитання, на приклад «Чому веселка має 7 кольорів?», «Що таке щастя?», «Навіщо потрібні гроші?», а тоді діти працюють в групах, де кожен відповідає за «свою» ділянку роботи, хтось шукає інформацію в інтернеті, хтось малює, хтось проводить дослідження. Кожен знаходить свою роль і працює на загальний результат. В кінці разом презентують те що вдалось дізнатись, – тут діти теж мають повну свободу для самовираження – малювати, співати, загадувати загадки – діти насправді можуть бути дуже винахідливими, якщо їм дати свободу, розповідає про свої спостереження Ірина Гнатів.

Завдяки роботі за методикою СООП діти навчаються:

  • Самостійно знаходити інформацію, при чому в дуже різноманітних джерелах – це може бути як книжка чи інтернет, так і думка когось з близьких, дізнаються, що не вся інформація є достовірною і може потребувати перевірки;
  • Працювати в команді (згідно з методикою діти мають право змінювати команду в процесі роботи), це дає їм розуміння, що якщо тобі десь середовище не комфортне, ти маєш право його змінити, вчить гнучкості;
  • Бути стійкими та послідовними (фасилітатор не втручається в процес, до моменту поки немає загрози здоров’ю чи життю) тому діти самостійно вчаться з одного боку – захищати свої інтереси та власну позицію, а з іншого боку – дослухатись до інших членів команди та бути готовим до компромісів. Без сумніву бувають ситуації, коли дитині важко вдається знайти спільну мову з іншими і вона заняття за заняттям сидить в кутку, але досвід показує, що раніше чи пізніше всі діти виходять з кутків та шукають порозуміння, бо заняття дійсно цікаві;
  • Самопрезентації, цікаво та захопливо донести інформацію, бути готовим відповідати на запитання, це стає їм у нагоді навіть на уроках в школі.

«Наші заняття відрізняються від всіх інших, чи то шкільних, чи то навіть в Карітасі, і якщо це майстер-клас, то це будуть інструкції та дуже обмежений вибір паперу або фарбів для дитини. А в нас по суті можливо все – папір, картон, ножиці, скотч, пакети для сміття, олівці, фарби, повітряні кульки, вони отримують все і одразу. І це відкриває для дітей необмежені можливості, вони по іншому розкриваються, проявляють свої лідерські здібності, креативність. На цих заняттях дійсно видно, що кожна дитина має талант, лише потрібно його підтримати», – резюмує Ірина Гнатів.


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримувати благодійний проект – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: News | Новини

Залишити відповідь