Педагоги часто кажуть, що сучасні діти зовсім не такі, як їхні однолітки десятиліття, або й кілька років тому. Для роботи з ними потрібні інші підходи, більшінноваційні.
Самоорганізований освітній простір (СООП) – це саме такий підхід до навчання. Вчитель під час роботи за цією методикою виконує роль фасилітатора, задаючи дітям так звані великі питання, які породжують мотивацію пізнавати і відкривати щось нове, працювати в командах, формувати навички комунікації та презентації, розвивати критичне мислення.
«Інноваційна методика самоорганізованого освітнього простору спрямована на створення безпечного для дітей мікросередовища, в якому вони отримують позитивний досвід самостійності», – зазначає Зоряна Лукавецька, очільниця програм для дітей та молоді Карітас України.
З метою підготовки до реалізації методики СООП у мережі осередків Карітасу, 15-17 лютого у Трускавці було проведене навчання психологів та соціальних працівників проєктів «Мережа дитячих центрів» та «Соціально- педагогічна робота з дітьми». Презентувала методику тренерка Оксана Добромільська.
«Методика самоорганізованого освітнього простору дає змогу учням проявити самостійність, оскільки передбачає самоорганізацію спільної діяльності в групі для досягнення самостійно визначеної мети пізнання нової проблеми», – пояснює Оксана Добромільська.
У процесі пошуку можливих відповідей на «велике питання» (питання, на які не мають однозначної, легкої відповіді або взагалі її не мають) діти розвивають мотивацію пізнавати і досліджувати щось нове, навчаються шукати, критично оцінювати та цікаво доносити інформацію, працювати у команді, бути стійкими та послідовними, здобувають навички самопрезентації.
Методика широко відома у цілому світі та схвалена для використання в закладах освіти Науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Міністерства освіти і науки України.
Під час ознайомчого заходуучасники в групах розбирали для чого потрібен СООП та знайомилися з ресурсами, які можна використовувати (методички, книжки, посібники, робочі зошити, буклети тощо).
Особливу увагу приділили суті великого питання, його видам (відкриті, неоднозначні, сфокусовані, складні, важкі) та змісту (фантастика, наукова галузь, філософія, культура, життєвий досвід). Доведено, що зміст великого питання, мотивація його дослідження сприяє готовності учнів до самостійного пошуку інформації.
«Про самоорганізований освітній простір я теоретично знала давно, але не мала можливості відчути його силу та унікальність на собі, – розповідає одна із учасниць ознайомчого заходу. – Гадаю, що такі сесії можна проводити не тільки з дітьми, але й з дорослими. Крутий інструмент для роботи з мінімальними затратами ресурсів».
«Коли знання супроводжуються яскравими емоціями, подивом, вони запам’ятовуються краще. Ця методика – підсилить та урізноманітнить форми роботи з дітьми в Карітас», – вважає інша учасниця.
Під час навчання окрему увагу приділили специфіці роботи фасилітатора. Наприклад, він має використовувати безоцінні судження, створювати сприятливу для роботи атмосферу, демонструвати повагу до самостійних суджень та підтримувати віру учнів у власні сили. Ці правила поваги до відповідей заохочують учнів до самостійної роботи. Доведено, що на підготовку до самостійності впливає і розроблений комплекс самооцінок проведення занять: емоційний стан, ставлення до сесії, опитувальник для самооцінки. Спонукає до самостійного чесного оцінювання і те, що ніхто з групи відповіді самооцінки перевіряти не буде, сам учень аналізує рівень отриманих навичок, бачить, як часто і при яких видах робіт отримані навички він використовує.
«Для мене стало відкриттям роль фасилітатора в СООП сесії, який просто спостерігає, не включається в обговорення, не навчає, не нав’язує свою думку. Він просто пильнує час, наснажує та підтримує, – зазначила у своєму відгуку учасниця навчання. – Чи ви готові не втручатися? Чи можете ви цю роль спробувати? Потрібно попробувати, щоб зрозуміти. Для мене це диво, бо зазвичай, в Карітасі ми ретельно готуємося до занять з дітьми, робимо все, щоб дітям було цікаво. А СООП – це по іншому. Свобода та відповідальність передається дитині».
Важливим також є цінне спостереження ще однієї учасниці: «Правило, яке я винесла з навчання «Виключати строгого вчителя – включати людину, яка підтримує». Важливим було усвідомлення, того, що не кожна людина потребує твоєї підказки».
Працівники Карітасу успішно засвоїли теоретичні знання та практичні навички для впровадження методу фасилітації і ефективного проведення сесій СООП, а приємним бонусом третього дня навчання став навчальний візит до «Карітас Самбірсько-Дрогобицької Єпархії» та до соціального містечка «Назарет».
Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримувати благодійний проект – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/