Image

«Освіта, формація та захист дітей» Карітасу України розбудовує партнерства в Освітньому кластері

У 2022 році відповідь на гуманітарну кризу, спричинену повномасштабною війною в Україні, було створено Освітній кластер – платформу для координації дій і співпраці між організаціями, які займаються питаннями освіти дітей в умовах війни. Його ініціаторами виступили Міністерство освіти і науки України разом із міжнародними організаціями, такими як UNICEF та Save the Children.

Міжнародний благодійний фонд «Карітас України» від початку створення Освітнього кластеру долучився до нього, адже має унікальний досвід підтримки дітей, батьків та вчителів у системі освіти починаючи з 2017 року. Соціальні працівники, педагоги та психологи фонду працювали у школах та інших освітніх закладах 17 населених пунктів на лінії розмежування на Сході України, у так званій буферній зоні на відстані 0,5-12 км від активних бойових дій до повномасштабного вторгнення та їх окупації. Понад 2500 дітей, 800 батьків та 180 педагогів були охоплені послугами.

Від 24 лютого 2022 року 45 організацій Карітасу по всій Україні продовжують здійснювати психосоціальний супровід дітей, батьків та вчителів у освіті, активно впроваджують формальні на неформальні освітні ініціативи для подолання освітніх втрат, підтримки соціалізації дітей та розвитку їхніх соціальних та життєвих компетенцій, надаючи психосоціальну підтримку в школах, Просторах дружніх до дитини та дитячих соціальних центрах.

9 грудня 2024 року в Києві відбулась подія, яка об’єднала представників ключових громадських організацій України, що активно підтримують освітні заклади, вчителів та дітей у реалізації їхніх прав на освіту, – Конференція з обміну досвідом і знаннями Освітнього кластера. Від імені Карітасу України в заході взяли участь керівниця програми «Освіта, формація та захист дітей» Зоряна Лукавецька, менеджерки проєктів Марина Мартиненко та Ірина Пухняк.

«Ця конференція стала доброю нагодою для особистого спілкування із партнерами та колегами, які працюють в сфері підтримки освітнього процесу в час війни, для обміну досвідом та ідеями, щоб разом знайти найкращі способи реагування на ситуацію в освіті під час кризи, а також представити результати проробленої роботи у 2024 році, – зазначає Зоряна Лукавецька, керівник напрямку “Освіта, формація та захист дітей”. – Така координація дозволяє діяти злагоджено та знаходити ефективні рішення для подолання труднощів, що постають перед нами. Організатори заходу зуміли створити дуже теплу атмосферу, надали простір для плідних обговорення практичних питань, а також ближчого знайомства з колегами та партнерами».

Відкрила захід панельна дискусія за участю дітей та заступниці міністра освіти і науки України з питань шкільництва Надії Кузьмичової. Школярі озвучили основні бар’єри, з якими стикаються під час війни: психоемоційний стан, стрес, тривога та вимушене переселення негативно впливають на здатність засвоювати матеріал, недостатнє матеріально технічне забезпечення шкіл, справедливість та об’єктивність оцінювання результатів навчання, виклики дистанційного навчання, технічна нерівність, переривання освітнього процесу, брак кваліфікованих педагогів, відсутність безпечних умов у школах, зниження мотивації до навчання.

Молоді люди, які взяли участь у заході, наголосили, що учнівство має велику потребу брати участь у прийнятті рішень щодо їхньої освіти, оскільки як ніхто краще знають про виклики та трудності із якими зустрічаються не лише діти, але й їхні вчителі під час навчання. Учасники дискусії не лише наголошували на недоліках в системі освіти, але й висловили готовність спільно шукали можливі варіанти рішення цих проблем, що загострились в умовах кризи. «Участь дітей у панельних обговореннях стала важливою можливістю почути їхній голос, що є ключовим для розробки ефективних рішень, орієнтованих на реальні потреби учнів», – переконана Марина Мартиненко, менеджерка дитячих проєктів Карітасу України.

Особливу увагу на Конференції Освітнього кластеру було приділено презентаціям успішних ініціатив у форматі Marketplace. Карітас України поділився своїм досвідом роботи в напрямку соціально-емоційного навчання та презентував свою кращу практику 2024 року – дидактичні стенди «Ментальне здоров’я: шлях супергероїв», які показали себе максимально ефективно при роботі з учасниками освітнього процесу в 24 організаціях Карітас в Україні.

Учасниці від Карітасу України мали змогу поспілкуватись із представниками міжнародних організацій UNICEF, ЮНЕСКО, Save the Children, Norwegian Refugee Council (NRC), People in Need (PIN),Terre des Hommes, People in Peril Ukraine, Finn Church Aid, донорські організації Європейський Союз та USAID. Особливо теплим було спілкування про спільні виклики та успіхи із однодумцями із національних громадських організацій ГО «Посмішка ЮА», Ла Страда-Україна, Рокада, «Схід SOS», ADRA та інших активних організацій.

Тематичні дискусії у форматі «світового кафе» на Конференції Освітнього кластеру дозволили учасникам поділитися своїм досвідом та напрацювати нові ідеї щодо підтримки освітньої системи в умовах війни. 

Першочерговим було визначено питання забезпечення доступу до очного навчання в умовах воєнного часу. Учасники підкреслили необхідність впровадження гнучких рішень для безпечного відвідування навчальних закладів, враховуючи загрозу повітряних атак. Увага акцентувалась на необхідності організації належних укриттів, планування екстрених евакуацій та навчання персоналу алгоритмів дій у разі надзвичайних ситуацій.

Також в цьому контексті окремо обговорювалась важливість інтеграції внутрішньо переміщених дітей в очне навчання і створення адаптованих програм наздоганяючої освіти, підтримки у інтеграції та психосоціальної підтримки, задля покращення їхнього емоційного стану та доступу до якісного навчання, а також розвитку дистанційних та гібридних форм навчання для тих дітей, які не можуть навчатись у очній формі.

Окремо обговорювали питання щодо забезпечення учнів необхідними ресурсами для навчання та підтримки здоров’я; ініціативи спрямовані на підвищення рівня психологічної безпеки, допомоги дітям у кризових ситуаціях та створення безпечного простору для навчання навіть в умовах війни, а також важливість взаємодії з місцевими громадами для налагодження стійких механізмів підтримки.

«Війна щодня руйнує не лише будівлі, але й освіту наших дітей, адже зруйновані школи, часті тривоги та загрози, стреси у дітей і дорослих, надмірне навантаження на вчителів та емоційне вигорання, впливають на можливість здобувати якісні знання, – підкреслює Ірина Пухняк, менеджерка проєкту “Готуємо дітей та молодь до майбутнього”. – На цьому фоні приємною несподіванкою стало те, що діти із Сумської області підходили до нас і говорили, що знають Карітас. Зазначали, що тренінги, які Карітас проводив у їхній школі були потрібні, цікаві та допоміжні. Дівчинка з Конотопу, голова Молодіжної ради, підійшла до нашої локації з пропозицією про співпрацю. Нам дуже потрібні проєкти, які підтримують дітей та молодь. Ми обмінялися контактами та шукатимемо можливостей для підтримки проактивної молоді”.

Чудовим доповненням до можливості поділитись кращими практиками Карітасу з колегами стали різдвяні подарунки, які були зроблені для гостей Конференції дітьми з Просторів дружніх до дітей Одеси, Чернівців, Хмельницького, Тернополя, Коломиї, Івано-Франківська, Полтави та Бродів. Ці творчі вироби символізують тепло, підтримку та надію, яку Карітас України приносить у життя дітей навіть у найскладніші часи. Кожен подарунок, наповнений любов’ю та старанням маленьких творців, залишиться в учасників конференції приємний спогад про Карітас та нагадування про важливість турботи про майбутнє покоління.


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримати нашу діяльність з допомоги потребуючим – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: News | Новини