Проєкт «Психосоціальний супровід (ПСС) для дітей та батьків/опікунів у буферній зоні на сході України», який триває вже майже четвертий рік, ставить собі на меті «зрушити з місця» тему підтримки педагогів, запропонувати їм дієві практичні інструменти, щоб вчитель, був здатен допомогти собі, і тим, хто поряд, у разі виникнення потреби. Тому в межах «Програми професійного зростання та емоційної підтримки педагогів» відбувся тренінг з фасилітації груп.
Тренуємо фасилітаторів
Через корона-кризу тренінг ми змушені були перенести в онлайн але головне, що він відбувся. Протягом цілого для тренінгу сертифіковані досвідчені тренерки НаУКМА занурили учасників у нюанси методики. Відкриті діалоги у школі – це майданчик діалогу для викладачів з діючими правилами; і простір професійного зростання для педагогів.
Основними завданнями Відкритих діалогів є:
● покращити атмосферу в колективі у школі;
● знайти вирішення спільних проблем школи;
● підтримати один одного.
На навчанні вчителі побачили, що типи сприйняття можуть бути різними, і що це нормально. Говорили про відмінності традиційної роботи і фасилітації, говорили про принципи, правила і умови успішного процесу. Розглянули питання про те, хто ж такий фасилітатор, розбирали модель компетенцій, етичний кодекс та критерії ефективності.
Емоційно та жваво в межах тренінгу відбувся мозковий штурм «Найпоширеніші проблеми в школі. На що скаржаться вчителі?». Проблеми, які були озвучені учасники спочатку трансформували у запити, а потім, відпрацьовували в групах, коли самі вже випробовували свої сили в ролі фасилітаторів.
Тренерки НаУКМА активно використовували сучасні онлайн-інструменти інтерактивного навчання, що на думку учасників, було цікаво і корисно.
«Відкриті діалоги» – крок за кроком до стресостійкості.
Ключовим тут є те, що методика занурює учасників в тему, спонукає брати активну участь у процесі обговорення проблемного питання, бути відкритими і ділитися власним досвідом у пошуку відповідей на важливі для учасників групи запити.
Процес фасилітації складається з чітких кроків:
- Вибір мети обговорення.
- Генерація ідей.
- Відбір, аналіз, прийняття рішень
- Впровадження рішень в життя.
Пройшовши всі ці кроки педагоги розуміють, що вони не одні з такою проблемою, що їх чують, що їх досвід важливий. Що атмосфера безпечна і їх позицію, висловлювання не будуть критикувати, осуджувати. Процес фасилітації ненав’язливо, але упевнено підштовхує педагога бути уважними до себе і близьких, бути небайдужим до проблем колег і відчувати себе потрібним групі.
На наступному етапі проекту – імплементації – нові підготовлені фасилітатори будуть самостійно проводити «Відкриті діалоги» у своїх школах в Донецькій та Луганській областях.
Як зауважили учасники тренінгу, багато з яких по роду діяльності мають безпосередній стосунок до освіти, «Відкриті діалоги», були б не менш корисні батькам і дітям старшої ланки.
Долучившись до організації тренінгу і маючи можливість оцінити затребуваність теми, помноженої на дієвість методики, додам лише, що школа виграла би, якщо з’явилася можливість розповсюдити «Відкриті діалоги» по навчальних закладах всієї країни, а не лише тих регіонів, які обрали міжнародні донори, за що їм, безумовно, велика вдячність.
Марина Мартиненко, психолог проекту «Стійкість та розвиток» БФ «Карітас Краматорськ»
Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримувати благодійний проект – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/