Реалізовано третю фазу проекту «Психосоціальний супровід (ПСС) для дітей та батьків/опікунів у буферній зоні на сході України». В рамках якої, відбулася серія базових тренінгів «Програми емоційної підтримки та професійного зростання для вчителів» від Національного університету «Києво-Могилянська Академія» (НаУКМА). Однією із локацій, де було проведено захід стало с. Верхньокам’янське Бахмутського району Донецької області.
У тренінгу взяли участь педагоги Верхньокам’янської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Званівської сільської ради, Бахмутського району, Донецької області.
Вчителі з цікавістю розглянули компоненти безпечного середовища, зауважили що робота Карітасу з дітьми і батьками в їх школі необхідна і важлива, і сприяє створенню такого безпечного простору.
Учасники на власних життєвих прикладах досліджували, як стрес впливає на їх життя, згадували фактори, події, які є найбільш стресовими саме для них. Група педагогів разом із тренером відпрацювала основні шляхи опанування та зменшення стресових реакцій педагога у школі. Кожен учасник для себе склав «Аптечку ресурсів». Потім педагоги порівнювали власну аптечку з аптечками колег. Виявилось, що те, що підходить одному не є 100% допоміжним для іншого. Але ідеї, що подобалися – вчителі вписували у власні (Компонент програми – самодопомога).
На практиці відпрацювали:
- 4 дихальні техніки для боротьби зі стресом
- “5-4-3-2-1”: техніку заземлення для зменшення стресу і тривоги.
- 2 вправи на релаксацію та концентрацію.
- «Роздуми про самопрограмування». Говорили з учасниками про те, що у багатьох ситуаціях доцільно «озирнутися назад», згадати про свої успіхи в аналогічних обставинах. Минулі успіхи говорять людині про можливості, про приховані резерви в духовній, інтелектуальній, вольовій сферах і вселяють впевненість у своїх силах.
- Використовували творчість(малювання), як ефективний інструмент боротьби зі стресом (Вправа «Малюнок 1 пензлем»).
Окрім того учасники поглибили свої знання про типи реагування на травматичну подію та способи допомоги при випадках, коли травма впливає на життя (говорили про рівень спеціалізованої допомоги, перенаправлення.
- Педагоги впроваджували прийом шерінгу у свій досвід, через спостереження і окреслення своїх почуттів, здатність почути іншого, вміння ставити «правильні питання», активно слухати та підтримувати.
- Розвиваючий зворотній зв’язок. Учасники по схемі будували фрази, враховуючи свої переживання, потреби, наводили тільки факти, без оцінки та емоцій, вчилися формулювати прохання на майбутнє.
- Гра. Педагогам було запропоновано «трошки побути дітьми» та пограти. Ігри для цього блоку були підібрані таким чином, щоб:
- Залучити педагогів до активної участі.
- Різнилися за формою (рухливі, творчі, інтелектуальні, сюжетно-рольові, ігри з матеріалами- замінниками, сенсорні).
- Під час практичної частини, педагоги побачили, що саме під час гри людина навчається важливим складовим стресостійкості – встановлювати контакт, презентувати себе, виражати свої почуття та потреби, керувати реакціями, розв’язувати проблеми, позитивно мислити.
Учасники оволоділи необхідним обсягом теоретичної інформації. Найбільший інтерес викликала практична частина про способи педагогічного спілкування (шерінг, розвиваючий зворотній зв’язок, емоційний діалог, активне слухання, постановка відкритих питань).
Як зазначили учасники: «Всі вищенаведені та відпрацьовані прийоми сприятимуть побудові підтримуючих відносин педагогів з учнями школи та власними дітьми».
Для педагогів було відкриттям, що «гарні мотиви» можуть ховатися за складною поведінкою дитини.
Хороша мотивація учасників, безумовно, позитивно вплинула на ефективність проведення базового тренінгу.
Діяльність здійснюється за підтримки Міжнародного благодійного фонду «Карітас України», «Карітас Краматорськ» та партнерів «Карітас Австрії» та Національного університету «Києво-Могилянська Академія» (НаУКМА).
Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримувати благодійний проект – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/