18 дитячих безпечних просторів Карітасу працюють в школах Одеської, Тернопільської та Хмельницької областей для психосоціальної підтримки дітей, їхніх батьків та освітян.
Це результати проєкту «Стійкість і розвиток: психосоціальна підтримка в освіті в умовах воєнного часу в Україні», який реалізувався від грудня 2021 року до кінця вересня 2024 року, за сприяння Caritas Austria та фонду Renovabis.
Донори погодили продовження фінансування проєкту до 30 вересня 2027 року та відкриття додаткових 18 безпечних просторів у інших школах цих українських областей.
«Я відвідала ці регіони влітку, – розповідає представниця Карітасу Австрії Єва Чермак, яка супроводжує дитячі проєкти. – Там дуже важка ситуація. Набагато складніше, ніж ми собі її в Австрії уявляємо. Я знаю, що на першому етапі проєкту було залучено понад 12 000 дітей, 1999 батьків та більше 1500 педагогів. Вірю, що в другій фазі їх буде ще більше, адже переконана, що учасники проєкту отримують не лише короткотермінове задоволення від участі у заходах просторів Карітасу, але також довготривалий вплив на їхнє життя. Тож радію, що вдалося зробити фінансування для цього другого етапу».
Реалізовувати другу фазу проєкту будуть менеджерка Карітасу України Марина Мартиненко і команди координаторів, психологів та соціальних педагогів Карітасу Одеси, Карітасу Тернопіль та Карітасу Хмельницький. Протягом усього першого періоду реалізації проєкту команда залишалася стабільною та складалася з 56 осіб. Усі фахівці мають відповідну профільну освіту та досвід, а також пройшли навчання принципам захисту дітей та добре обізнані з мінімальним пакетом послуг, що надаються просторами Карітас при школах.
У листопаді, аби обговорити цілі та завдання, а також налагодити робочі процеси, в місті Поляна, Закарпатська область була організована стартова робоча зустріч «Синергія ідей: крок до успішного старту». «Мета цього заходу – відповісти на питання всіх, – зазначила Марина Мартиненко. – Ми домовляємось на старті, як будемо рухатись далі, щоб всі поїхали із закритими гештальтами та відповідями».
Розповідаємо детальніше про психосоціальну підтримку в освіті, яка здійснюється в рамках цього проєкту.
Діти
Безпечні простори Карітасу створюються при школах для того, аби діти могли отримувати психологічну підтримку, займатися соціально-емоційним розвитком та брати участь в різноманітних освітніх та розвиваючих заходах безпосередньо за місцем свого навчання. Бенефіціарами цього проєкту є діти з цільових шкіл, проте вразливим групам та групам ризику надається пріоритет у наданні послуг.
За перший період реалізації цього проєкту було проведено 7124 очних занять та 335 у онлайн форматі. Разом їх змогли відвідати 13 806 дітей – 6736 хлопців та 7070 дівчат у віці від 6 до 17 років.
В просторах проводяться творчі майстер-класи і арт-терапія, просвітницькі і профорієнтаційні заняття, розвиваючі сесії, а також допомога у навчанні. Діти мають можливість брати участь у масових заходах, флешмобах, квестах, підліткових та спортивних клубах, командоутворюючих іграх, святах, екскурсіях та виїздах, а в період шкільних канікул – таборах.
Для учнів, які потребують додаткової емоційної підтримки, забезпечується індивідуальне консультування та групова робота з психологом. «Велику роль у цій роботі відіграє той факт, що ці консультації та заняття проводить не штатний шкільний психолог, а залучений спеціаліст, який приїхав і поїхав, – розповідає психологиня Наталія Чуприна з Карітасу Одеса. – Такому психологу дитині набагато легше відкритись і розповісти про проблеми, бо є розуміння, що це дійсно конфіденційно, а не завтра ж про все дізнаються мама і тато».
Під час першої фази проєкту психологи Карітасу провели 300 психологічних тренінгів для 1703 учнів (973 – дівчат, 730 – хлопців). 30% дітей у кожній школі залучені до спеціалізованих заходів, що проводяться психологами. 55 дітей відвідали індивідуальні консультації (35 дівчат і 20 хлопців). 2275 дітей стали учасниками пришкільних таборів під час літніх канікул.
«Мій син все, що не може розповісти, то старається проявити через малюнки. Я навіть не знала, що він дуже важко переживає, що ми втратили машину, дім та своє попереднє життя. Він розкрився під час занять з психологом Оксаною, і ми пропрацьовували ці проблеми», – розповідає мама хлопчика, який відвідує безпечний простір Карітасу в одній зі шкіл проєкту.
Результати тестування учнів 6-х і 8-х класів цільових шкіл показали, що, на думку учнів і вчителів, саме психологічний стан є головним фактором, який впливає на навчальні досягнення. Тож діяльність, яка була здійснена в межах проєкту, є важливою умовою для підвищення якості освіти, зміцнення психосоціальної стійкості школярів та гармонійно вписується в концепція психологічно безпечного середовища шкіл, яка наразі є пріоритетом Міністерства освіти і науки України.
Батьки
Другим бенефіціаром проєкту «Стійкість і розвиток: психосоціальна підтримка в освіті в умовах воєнного часу в Україні», крім дітей, Карітас визначає батьків. В межах заходів, які проводяться в безпечних просторах шкіл та на виїздах, батьки мають можливість розвивати власну стресостійкість і вчитися реагувати на психологічні потреби дітей.
За перший період реалізації цього проєкту було проведено 151 тренінг зі 1999 батьками/опікунами (1914 жінок та 85 чоловіків). Середня кількість учасників заходів – 13 осіб. Ресурсні групи психосоціальної підтримки, які працюють за принципом «рівний – рівному», відвідали 1047 батьків/опікунів (978 жінок та 79 чоловіків).
Для батьків також були передбачені індивідуальні психологічні консультації. Ними скористались 76 осіб – 73 жінки та 3 чоловіка.
«Налагодження роботи з батьками – це був великий виклик, – розповідає координаторка проєкту Анастасія Гурська з Карітасу Тернопіль. – Коли говориш батькам приходьте на психологічний тренінг, то вони не дуже відгукуються. Але якщо покликати їх на ресурсну зустріч чи батьківське таборування, це сприймається краще, хоча тренінгові елементи там теж включені. В цьому році такого вже не має бути, бо вже працюватиме сарафанне радіо і батьки один одному розповідають про те, що в Карітасі ніхто нікого не вивчає, не навчає і не розповідає, як жити. І це справді класно».
За час першої фази реалізації проєкту збільшилася не лише кількість звернень від батьків та осіб, які їх замінюють, що вказує на відповідальне ставлення до свого ментального здоров‘я, але й з‘явилася тенденція – за підтримкою психологів почали звертатися відразу батьки та діти з однієї родини. Найчастіше запити стосуються налагодження взаємостосунків, способів подолання страху невідомості і невизначеності та опанування переживань, які пов’язані з війною і її наслідками.
Батьки у своїх зверненнях висловлюють не лише занепокоєння власним психоемоційним станом, спричиненим хронічним стресом, але й шукають шляхи і рекомендації щодо взаємодії з дітьми, зміцнення прив‘язаності, яка базувалась би на теплій підтримці та любові.
«Завдяки участі в банківських групах та консультаціях з психологом, я почала більше звертати увагу на емоційний стан сина, – розповідає Марина, мама 14-річного підлітка, який відвідує Карітас Одеса. – Я помітила, що він став більш замкнутим. Тепер ми часто ходимо гуляти і просто розмовляємо. Це дуже допомагає, він ділиться зі мною своїми думками».
Всього для батьків та дітей було проведено 795 інтеграційних заходів. Попит на заходи перевищує заплановані показники проєкту і саме відкриті інтеграційні заходи є хорошою «точкою входу» для залучення нових бенефіціарів.
Вчителі
Третім бенефіціаром проєкту «Стійкість і розвиток: психосоціальна підтримка в освіті в умовах воєнного часу в Україні» є вчителі шкіл. Умови праці педагогів суттєво змінилися з часів пандемії коронавірусу та повномасштабної війни в Україні. Виклики, з якими стикаються освітяни, часто дуже складні та потребують від них надзусиль.
Карітас України прагне підтримувати вчителів безпосередньо на робочому місці, адже це покращить їхню здатність будувати позитивні стосунки з учнями. Це вимагає комплексного підходу та створення середовища психосоціальної підтримки і безпеки в освітньому просторі.
Саме для цього за час реалізації першої фази проєкту 1520 педагогів взяли участь в «Програмі емоційної підтримки та професійного зростання» – відвідали супервізії, зустрічі, заходи. 227 вчителів пройшли навчання з методології «Безпечного простору», 28 педагогів – методиці фасилітації «Відкриті діалоги», а 25 вчителів – «Супервізії та коучінгу». Ефективність використання здобутих педагогами знань підтверджується постійним запитом від них на групові зустрічі з психологом проекту.
На основі анонімних опитувань, які були проведені після першої фази проєкту «Стійкість і розвиток: психосоціальна підтримка в освіті в умовах воєнного часу в Україні», Карітас України фіксує потребу дітей, батьків та вчителів у продовженні психосоціальної підтримки для стабілізації та подолання викликів, пов’язаних з війною та її наслідками.
В рамках другої фази проєкту команди Карітасу Одеси, Карітасу Тернополя та Карітасу Хмельницького і надалі працюватимуть над формуванням таких стосунків між всіма учасниками освітнього процесу, адже саме це допомагатиме дітям отримати краще майбутнє.
Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримати нашу діяльність з допомоги потребуючим – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/