
Спілкування – це значуща частина нашого життя, від нього змалку залежить наш розвиток, самооцінка, самопочуття та відносини з оточуючими. Проте не завжди і не всюди спілкування буває конструктивним та якісним, а особливо у підлітковому віці.
Досить часто підліток не вміє собі порадити, адже піддається впливу емоцій, реагує на провокації, готовий віддати все аби його почули та надали визнання. Тут у пригоді йому стануть навички ефективного спілкування, використовуючи які взаємодія в сім’ї та оточенні зміниться на краще!

У книзі Пеггі Пост «Енциклопедія етикету Емілі Пост» запропоновано шість основних навичок спілкування, які має освоїти кожний.
- Зоровий контакт. Прямий зоровий контакт показує для співрозмовника, що розмова для вас є дійсно цікавою та важливою.
- Чітка і грамотна мова з використанням чіткої дикції, лексики без поспіху й тривалих пауз.
- Співрозмовники мають висловлюватись по черзі та не перебивати один одного. Ця навичка свідчить про Вашу ввічливість, вихованість та повагу до партнера.
- Слухати потрібно уважно й відповідним чином реагувати на почуте. Кращий співрозмовник – це той, хто вміє добре слухати.
- Ввічливе приєднання до розмови. Важливим є той факт, що від правильного доєднання до розмови залежить подальше ставлення один до одного. Слід використовувати ввічливі слова та підібрати слушний момент.
- Закінчувати розмову ввічливо та на «приємній ноті». Приємне завершення розмови є запорукою гарного настрою та бажанням спілкуватись із співрозмовником знову.
Також слід пам’ятати про контроль гучності голосу, доречність використання жаргонних та образливих висловлювань.

Як удосконалювати навички спілкування?
Ось декілька рецептів від команди Дитячо-юнацького соціального центру.
- Забезпечити для підлітків умови безпечного перебування, оскільки це дозволяє змістити фокус уваги безпосередньо на спілкування та взаємодію.
- Організовувати тренінги, майстер-класи, квести, кіноперегляди, спільні подорожі, вело-поїздки та прогулянки спрямовані на обговорення задля спілкування від заданих тем до вільної тематики.
- Звертати увагу при спілкуванні чи під час переглядів фільмів на якість комунікації та на те, як її покращити.
- Делегувати підліткам повноваження у виконанні повсякденних справ та у плануванні спільних діяльностей. В цих ситуаціях учасникам необхідно говорити і домовлятися.
- Навчати формулювати та висловлювати власну думку за допомогою відкритих та уточнюючих запитань.
- Ініціювати зустрічі з представниками різних професій, відомими людьми, активними членами громади та учасниками молодіжних рухів.
- Показувати як проговорювати власні емоції та очікування в конструктивний спосіб та пояснювати для чого це потрібно, звертати увагу на користь такої комунікативної навички.
Ефективне спілкування – це запорука взаєморозуміння, встановлення доброзичливого контакту та розуміння один одного, а це надзвичайно важливо у підлітковому віці.
Ірина Майка, соціальний працівник проекту «Соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю в Україні» Карітасу Львів