Image

25 працівників дитячих проєктів Карітасу підвищили свою тренерську обізнаність

Соціальні педагоги та психологи мережі благодійних організацій Карітасу України відвідали захід “Тренінг для тренерів”. 

Він відбувся в рамках проєкту “Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнного конфлікту в Україні, Фаза 2” 5-7 березня 2025 року у Львові, за фінансової підтримки Карітасу Корея.

Долучились до заходу 25 працівників з Карітасу Броди, Карітасу Волинь, Карітасу Дрогобич, Карітасу Запоріжжя, Карітасу Золочів, Карітасу Івано-Франківськ, Карітасу Одеса, Карітасу Тернопіль, Карітасу Трускавець, Карітасу Фастів та Карітасу Хмельницький.

Проводили “Тренінг для тренерів” експерти: Валентина Балахтар, д.психол.н, проф., професорка ДЗВО “Університет менеджменту освіти”, керівниця Центру професійного зростання PsyUpgrade, Тарас Карамушка, к.психол.н., доцент кафедри соціальної психології Київського інституту сучасної психології та психотерапії та Любомира Тягур, PhD з психології, доцентка ДЗВО “Університет менеджменту освіти”, консультантка, казкотерапевтка, психотерапевтка.

Ми маємо великі плани не просто надавати послуги дітям у центрах, а й поширювати наш досвід, методології, кращі практики серед інших організацій і структур, – пояснює важливість цього проєкту Зоряна Лукавецька, керівниця напрямку “Освіта, формація та захист дітей” Карітасу Україна. 

Виконуючи проєкти в школах, ми побачили величезний запит, зрозуміли, що цього дуже бракує. Провести тренінг – недостатньо, потрібно ще й показати, як це працює на практиці. Саме тому в межах нашого проєкту “Соціальна підтримка учасників освітнього процесу” ми маємо стратегічну мету – створити пул кваліфікованих тренерів; фахівців, які не просто знають теорію, а й мають власний практичний досвід – працювали з дітьми, які мають поведінкові розлади через стрес, працювали з їхніми батьками. Такі люди можуть ділитись досвідом з іншими“.

Протягом трьох днів майбутні тренери підвищували свою обізнаність щодо того, як мають відбуватись тренінги з психосоціальної підтримки для педагогів та інших учасників освітнього процесу; опановували знання, навички та інструменти для організації та проведення тренінгів з психосоціальної підтримки, емоційного благополуччя, розвитку м’яких навичок та подолання труднощів у кризових умовах.

Захід був поділений на шість модулів. Перший модуль був присвячений важливості єдності та підтримці емоційного благополуччя в складні часи. Багато часу було приділено тому, щоб розглянути те, як війна впливає на освіту, які емоційні стани переживає людина під час стресу і як організм адаптується до складних обставин. 

Другий модуль був про педагогіку усвідомлення травми, тому як вона впливає на дітей і дорослих, як змінюється їхня поведінка і як адаптувати освітній процес для підтримки учасників. 

Третій модуль був сфокусований на емоційній саморегуляції та розвитку м’яких навичок. Учасники вивчали дихальні вправи, техніки усвідомленості, візуалізацію та роботу з тригерними ситуаціями. Також говорили про соціальний та етичний інтелект, які допомагають у навчальному процесі та спілкуванні.

Четвертий модуль стосувався роботи з дітьми та дорослими в умовах конфлікту. Разом з тренерами-експертами працівники Карітасу розглядали основні причини конфліктів, їхні види та етапи розвитку, а також психологічний вплив, який вони мають. 

П’ятий модуль був присвячений темі ресурсності та профілактики вигорання. Обговорювали, як зберегти власні ресурси, які методи допомагають відновлювати сили, і чому це важливо для викладачів та освітян. 

Шостий модуль допоміг зрозуміти, як будувати тренінги та працювати з аудиторією. Майбутні тренери вивчали те, як мотивувати учасників, як працювати з різними типами людей і що робити у випадках, коли виникають труднощі під час навчання. 

Ми ознайомили соціальних педагогів та психологів з одним з можливих видів діяльності – тренер для тренерів. Ми дали їм основи: з чого складається тренінг, що в ньому має бути, як його наповнювати, у якій послідовності все має відбуватись. А на третій день вони мали практичний кейс, – розповідає Тарас Карамушка, к.психол.н., доцент кафедри соціальної психології Київського інституту сучасної психології та психотерапії.

У когось вже був досвід, у когось ні, хтось трохи стресував, а хтось почувався впевнено. За два дні ми дали учасникам набір різних кейсів, які вони можуть використовувати в роботі – і з дітьми, і з батьками, і з персоналом навчального закладу: викладачами, психологами, соціальними педагогами. Вони отримали багато матеріалів, цікавих і корисних саме для дітей, бо класичні “поділимося на групи і потанцюємо” працюють не завжди. Кожен кейс має своє призначення: щось для комунікації, щось для командоутворення, щось для розкриття потенціалу“.

У рамках проєкту “Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнного конфлікту в Україні, Фаза 2” були розроблені також додаткові матеріали, які допоможуть працівникам Карітасу в подальшій практичній роботі. Це методичні рекомендації та зошит для психологів про те, як будувати тренінг (85 сторінок), а також 150 метафоричних карт із інструкціями щодо їхнього використовувати. Усе це поділено на цільові групи: діти, персонал.

В подальшому кожен учасник цього заходу, на основі отриманих знань та матеріалів, має розробити та провести восьмигодинний тренінг в школі з якою співпрацює. Формат вони обирають самі: чи працювати з учасниками освітнього процесу, чи з педагогами, чи з батьками. Тематику також визначають самостійно в межах психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу. 

За результатами збору зворотного зв’язку за допомогою анонімних анкет, 100% опитаних учасників готові впроваджувати програми в школах і отриманої інформації їм повністю достатньо або скоріше достатньо для цього, а 77% працівників зазначили, що потребують супервізійної підтримки.

Подальше завдання для представників Карітасу: зібрати всі матеріали під свою тему, під свою аудиторію і тривалість заходу. Хтось вже відчуває себе впевнено і готовий провести тренінг на цілий день, а хтось хоче почати з двох чотиригодинних сесій. Ми продовжимо їх консультувати і фасилітувати, й це додасть їм впевненості та допоможе краще відпрацювати навички“, – підсумовує Тарас Карамушка.


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримати нашу діяльність з допомоги потребуючим – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: News | Новини