Дослідження проведене України Карітасом України спільно з 12 місцевими організаціями Карітас в рамках планування програмної та проєктної діяльності у 10 цільових областях України в 2025 році.
Сектори: WASH, Livelihood, CVA та Shelter
Області України:
- Дніпропетровська
- Донецька
- Запорізька
- Кіровоградська
- Миколаївська
- Одеська
- Полтавська
- Сумська
- Харківська
- Херсонська
Місцеві організації Карітас, які брали участь у зборі даних:
- Карітас Донецьк у м Дніпро
- Карітас Кам’янське
- Карітас Краматорськ
- Карітас Запоріжжя
- Карітас Кропивницький
- Карітас Миколаїв
- Карітас Одеса
- Карітас Полтава
- Карітас Суми
- Карітас Харків
- Карітас Херсон
- Карітас Берислав
Період збору даних: 24 вересня 02 жовтня 2024 року
Дата підготовки звіту: 25 жовтня 2024
Метод збору даних: телефонне опитування за стандартизованою анкетою у Кобо.
Обсяг вибірки – 1058 респондентів.
Тип вибірки : стратифікована, квотна, випадкова на етапі відбору
Параметри квотування
- область проживання
- тип населеного пункту
- стать
Мета дослідження: оцінка міри задоволеності базових потреб та пріоритетних видів допомоги для мешканців цільових областей.
Ключові результати дослідження
Покриття потреб та пріоритетні види допомоги. Найменше учасники дослідження покривають потреби у ліках та лікарських послугах, засобах гігієни та оплаті комунальних послуг, саме серед цих сфер більша частина респондентів покриває існуючі потреби меншою мірою або критично їх не покриває. Загалом, рейтинг сфер, де потреби населення найменше задоволені виглядатиме наступним чином:
- Ліки та лікарські послуги (75% покриває меншою мірою або критично не покриває)
- Засоби гігієни (65%)
- Оплата комунальних послуг (електроенергія, централізоване опалення, централізоване газопостачання) (65%)
- Базові побутові товари та сезонний одяг (50%)
- Продукти харчування (45%)
- Гідне житло та умови проживання (36%)
- Придбання опалювальних матеріалів (33%)
- Питна вода (19%)
- Технічна вода (8%)
Якщо говорити про пріоритетні види допомоги, то ТОП-5 потреб бенефіціарів на рівні загального масиву виглядає таким чином:
- Багатоцільова грошова допомога (88%)
- Оплата комунальних послуг (51%)
- Медикаменти (50%)
- Засоби гігієни (46%)
- Продукти харчування (39%).
Натуральна допомога у вигляді опалювальних матеріалів не увійшла в ТОП-5 потреб через те, що не всі респонденти користуються твердим паливом – наприклад, проживають в квартирах чи будинках з газовим опаленням. Серед тих, хто використовує опалювальні матеріали для обігріву житла, 78% фактично не покривають свої потреби в твердому паливі (критично не покривають або покривають меншою мірою). В першу чергу це пов’язано з великими цінами та низькою фінансовою спроможністю населення. Серед областей дослідження найбільший попит на опалювальні матеріали мають мешканці у Донецькій, Харківській та Миколаївській областях.
І в мірі задоволення ключових потреб, і в пріоритетних видах допомоги є регіональні особливості. Так, наприклад, майже кожен п’ятий опитаний (19%) має низький рівень покриття потреб у питній воді (критично не покриває потребу чи покриває меншою мірою), але найбільш гостро проблему з доступом питної води відчувають мешканці Дніпропетровської, Херсонської, Запорізької та Кіровоградської областей, а найкраща ситуація – в Одеській та Сумській областях.
Ремонт помешкання як вид допомоги на рівні загального масиву актуальний для 7% респондентів, і в жодній з областей дослідження не вийшов у ТОП-5 потреб. Разом з тим, кожен п’ятий опитаний з Миколаївської (21%) та Дніпропетровської (18%) областей його потребує.
Пріоритетні модельності надання допомоги:
- Готівка (86% обрали як перший пріоритет грошову допомогу (цільову або багатоцільову)
- Натуральна допомога (52% обрали як другий пріоритет)
- Ваучер (50% обрали як третій пріоритет)
Доступ до ринків та фінансових послуг. 92% бенефіціарів вказують на підвищення цін на основні товари і послуги протягом останнього місяця. Найменше це актуально для опитаних з Кіровоградської (82%) та Харківської областей (83%), а найбільше удорожчання помітили у Донецькій (96%), Херсонській (96%) та Сумській областях (97%).
96% респондентів могли дістатися ринку (магазинів) товарів/послуг протягом останніх двох тижнів, щоб придбати продукти та інші необхідні речі.
93% респондентів не мають проблем із доступом до зняття готівки, але в залежності від області, ця частка коливається від 85% до 98%.
Можливість безготівкового розрахунку (платіжною карткою через термінали) мають 97% респондентів. В розрізі областей показник є майже стабільний (92-100%), за виключенням Полтавської області, де скористатись терміналом при купівлі товарів без проблем можуть 89%.
Зв’язок та Інтернет. 96% опитаних повідомляють про належну роботу мобільного зв’язку, а коректну роботу мережі інтернет підтверджують 81% респондентів.
Більш детально з результатами дослідження можна ознайомитись у звіті.
ПІБ та посада, відповідальних за дослідження та звіт:
Менеджер з моніторингу та оцінки проєктів (програма WASH) Катерина Булавкіна
Менеджер з моніторингу та оцінки проєктів (програма CVA) Юлія Швачкіна
Менеджер з моніторингу та оцінки проєктів (програма Livelihood) Олена Граб
Менеджер з моніторингу та оцінки проєктів (програма Shelter) Вікторія Марченка
Менеджер з моніторингу та оцінки проєктів (проєкт EA) Марія Данько
Tags: