Image

В інклюзивному просторі Карітасу Чернігів вчать висловлювати свої думки і почуття

Вміння виражати свої почуття та думки через мовлення має велике значення для психологічного комфорту людини. А здатність ясно і чітко висловлюватися покращує впевненість та підвищує самооцінку. Тому одним з найважливіших напрямків допомоги в інклюзивному просторі Карітасу Чернігів є діяльність логопеда. 

Логопединя Оксана Куксенко працює з дітьми з інвалідністю від 5 до 18 років та з дорослими – від 18 до 50 років. Щодня проводить від 5 до 10 занять. Здебільшого вони індивідуальні, але є і групові. Заняття відбуваються у стаціонарному інклюзивному просторі в місті Ніжині. А також на виїздах команди фахівців у громадах.

Наразі у логопедині в роботі 38 кейсів. Дехто з бенефіціарів відвідує індивідуальні консультації, дехто – групові. За необхідності деякі діти та дорослі поєднують групові та індивідуальні заняття.

Оскільки це затребувана послуга серед відвідувачів інклюзивного простору, то одні бенефіціари змінюють інших. Умовами проєкту «Спеціалізована підтримка та допомога дітям, особам з інвалідністю та їхнім сім’ям під час реагування на війну в Україні» передбачається 16 занять з логопедом для однієї особи.

Допомоги фахівчині потребують особи з інтелектуальними порушеннями: діти  з розладами аутистичного спектру; діти та дорослі з генетичними захворюваннями: синдромом Дауна, порушеннями функцій опорно-рухового апарату внаслідок органічного ураження мозку, порушеннями когнітивних процесів. «Якщо дитина або доросла людина мають такі захворювання, то тяжкі порушення мовлення – це вторинна ланка, яка страждає. Воно «тягне» за собою і порушення в мисленнєвих процесах, і навпаки. Ці процеси відбуваються у зв’язці», – зазначає логопединя.  

За словами Оксани Куксенко, зазвичай діти та дорослі з інтелектуальними порушеннями мають порушення звуковимови, порушення артикуляційного праксису, ритму, темпу, плавності мовлення, граматичної, лексичної сторони та зв’язного мовлення. В залежності від тяжкості ураження вони більш, або менш виражені.

У відвідувачів інклюзивного простору мовлення порушене, або взагалі відсутнє. В останньому випадку фахівчиня спрямовує свої зусилля з дітьми та дорослими на розвиток пасивного словника, розуміння зверненого мовлення. Якщо ж людина вміє говорити, то працюють над розвитком і пасивного, і активного словника.

Разом з логопедом діти та дорослі працюють над інтонацією, модуляцією голосу, формують мовленнєве дихання. «Навчаю правильно вдихати носом, видихати ротом, тому що ми говоримо на видиху», – підкреслює логопед.

«Якщо працювати над покращенням мовлення, то прогрес є завжди», – наголошує Оксана Куксенко. Натомість, його вираженість може бути мінімальною, або максимальною. Це залежить від декількох чинників: наскільки ефективно та сумлінно відбувається робота з дітьми або дорослими вдома, як батьки або опікуни виконують надані логопедом рекомендації. Фахівчиня зауважує, що велику роль, яка впливає на кінцевий результат, відіграє рівень ураження: якщо він більший, то, звичайно, буде менш помітний результат, якщо менший – навпаки, але кожен результат то великий спільний успіх.

Робота логопедині в інклюзивному просторі Карітасу Чернігів сприяє покращенню у бенефіціарів комунікативних навичок, впливає на укріплення самооцінки та збільшує шанси на успішну соціалізацію та взаєморозуміння з оточуючими.  


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримувати благодійний проєкт – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: News | Новини