Підлітковий вік — це період, який впливає на все подальше життя людини. Як буде реагувати, приймати рішення, обирати коло спілкування, ставитися до себе і до оточуючих, будувати відносини, чи буде успішним, чи навчиться досягати бажаного, як буде долати труднощі — саме в цьому віці людина починає відповідати на ці питання. Це період суперечливих почуттів і думок. Підлітки прагнуть до високих ідеалів, але відчувають себе далекими від досконалості.
Саме в цей період у підлітка відбувається перебудова гормональної, ендокринної, нервової системи. Авторитет батьків відходить на другий план, юнаки та юначки більш прислуховуються до думок однолітків, «гуглять» потрібну інформацію самостійно. А також, це тривожний період для батьків, у яких складається враження що дитину підмінили, що вони, батьки, втрачають контроль над ситуацією. Часто це період сварок, непорозумінь та напружених стосунків.
Ось декілька рекомендацій, як розмовляти з підлітком, які задавати питання, щоб дійти до конструктивного рішення.
1. У переговорах обидві сторони рівні. Ніхто не займає позицію «зверху», ніхто не застосовує силу і владу.
2. Не можна примушувати до розмови. Вибравши найкращий момент, коли підліток налаштований доброзичливо, переконайтеся, що бесіда потрібна обом — це не чергова нотація, а спільне обговорення потреб родини.
3. Виключити саботажників спілкування. Загрози, критика, зневажливі інтонації, накази, перебивання, образливі прізвиська. Уявіть себе на місці підлітка, які слова могли б викликати в вас доброзичливий відгук?
4. Вибрати час. Не треба примушувати підлітка до розмови, коли він/вона займається своїми справами. Домовтесь про тривалість бесіди.
5. Перемогти може кожен — головне, чого ви прагнете досягти: добрі взаємини і збалансоване співіснування.
6. Ніхто не завершить розмову раніше встановленого часу.
7. З правилами повинні ознайомитися і дати згоду всі учасники.
Як спільно вирішувати проблеми?
1. Запропонуйте підлітку висловити свою точку зору.
2. Висловіть свою точку зору.
3. Запропонуйте підлітку влаштувати спільний «мозковий штурм».
4. Запишіть всі ідеї, не оцінюючи їх.
5. Спільно проаналізуйте отриманий список, виберіть ідеї.
Підлітки переживають внутрішній конфлікт між повною залежністю і безвідповідальністю до повного відділення від батьків. Для того, щоб формування самооцінки, пошук свого я не приймали деструктивний характер, потрібно вчити підлітків:
– приймати свою зовнішність, розвивати вміння формувати своє тіло, розвивати пластичність, доглядати за собою, розвивати смак до здорового способу життя, виробляти свій стиль;
– приймати себе і розвивати впевненість у собі;
– розвивати творчі здібності;
– розвивати вміння вибудовувати власні цілі;
– розвивати почуття відповідальності;
– формувати вміння для успішного соціального досвіду (соціалізація і здатність до соціальної адаптації).