Заняття з психологом для дорослих бенефіціарів інклюзивного простору – це не просто зустрічі, а джерело підтримки, розвитку та внутрішньої сили. Такі зустрічі допомагають людям з інвалідністю долати психологічні бар’єри, будують упевненість в собі та сприяють соціальній інтеграції. Учасники занять отримують не тільки професійну допомогу, а й можливість відчути себе в безпечному, розуміючому оточенні, де кожен – важливий і цінний. Сьогодні, коли суспільство прагне стати відкритішим і доступнішим для всіх, підтримка психолога є надзвичайно важливою складовою цього процесу, яка дарує дорослим людям з інвалідністю нові можливості та перспективи.
Ця допомога дорослим людям з інвалідністю надається в рамках проєкту «Спеціалізована підтримка та допомога дітям, особам з інвалідністю та їхнім сім’ям під час реагування на війну в Україні», що діє на базі БО БФ «Карітас Суми». Діяльність інклюзивного простору відбувається за підтримки Secours Catholique – Caritas France.
У своїй практичній діяльності психологиня проєкту Анна Чобанян використовує різні терапевтичні методики та практики, які покращують емоційний стан дорослих людей з інвалідністю та сприяють їхньому розвитку та розумінню власних почуттів та емоцій.
Листи підтримки
Однією із технік, яку учасники спробували нещодавно, було дарування одне одному листів підтримки. Методика полягала у написанні компліментів або добрих побажань для своїх товаришів. Психологиня відзначила, що учасники уважно підбирали слова, намагаючись підкреслити найкращі риси своїх друзів. Бенефіціари заглибилися в процес, адже написання щирих побажань вимагало емпатії та уваги до інших.
«Коли настав час вкладати записки у конверти, в нашому просторі панувала особлива атмосфера підтримки і єдності. Багато хто з учасників відчував хвилювання, але одночасно й піднесення, коли отримували теплі слова підтримки від друзів. Один із бенефіціарів зауважив, що таке відчуття, ніби він отримав частинку турботи, яку раніше не помічав», – прокоментувала заняття Анна Чобанян.
Також фахівчиня відзначила, що цікавою була реакція учасників на компліменти. Деякі спочатку соромилися отримувати похвалу, намагалися применшити значення добрих слів, однак згодом, під впливом підтримки групи, змогли прийняти компліменти з посмішкою та вдячністю. Це підкреслило важливість вміння приймати позитив, не відчуваючи збентеження.
«В процесі обміну листами підтримки можна було спостерігати, як дарування компліментів приносило задоволення самим авторам, – зауважила психологиня. – Друзі раділи, коли бачили, що їхні слова піднімають настрій іншим, що підтверджує теорію соціального обміну: віддаючи позитивні емоції, ми отримуємо їх у відповідь».
Ця техніка створила відчуття єдності та допомогла кожному відчути себе частиною групи, де цінується взаємна підтримка і турбота. Учасники подякували за можливість поділитися своїми емоціями і отримати щиру підтримку у відповідь.
«Хрестики-нулики»
Окрім цього, Анна Чобанян розповіла про позитивні моменти від гри в «Хрестики-нулики» з використанням хулахупів і фішок. За її словами, ця техніка має кілька важливих психологічних ефектів, які сприяють розвитку різних соціальних, когнітивних та емоційних навичок. Це не лише фізична активність, але й інтерактивна гра, що має позитивний вплив на командну роботу, логічне мислення і здатність приймати рішення.
Під час гри бенефіціари спілкувалися між собою, домовлялися щодо своїх ходів. Це посприяло вмінню слухати інших, висловлювати свої думки, а також приймати командні рішення. У результаті це призводить до зміцнення соціальних зв’язків та навичок співпраці.
Під час гри учасники пережили емоції перемоги та поразки, що допомагає розвивати навички емоційної саморегуляції. «Вчилися приймати перемоги та поразки спокійно і з повагою до інших. Це сприяє розвитку емоційного інтелекту, включаючи контроль емоцій, здатність до співпереживання і вміння працювати в емоційно-заряджених ситуаціях», – відзначила психологиня.
А також використання хулахупів і фішок додає до гри фізичний елемент, що корисно для моторики та координації рухів. Переміщення по майданчику для гри, кидки фішок у хулахупи або пересування між ними допомагають розвивати координацію, спритність і загальну фізичну активність. Це також сприяє збалансованій роботі тіла та мозку, активізуючи одночасно і когнітивні, і фізичні процеси.
«Ця гра створює середовище для здорової конкуренції, що стимулює гравців прагнути до перемоги, але в межах поваги до суперників, – зауважує Анна Чобанян.– Учасники вчаться чесної гри, розуміння правил і важливості співпраці з іншими для досягнення успіху. Особливо у командному форматі, коли взаємодія в колективі є ключовою».
Пізнання себе та відчуття свободи в творчості
Не лише творчий, а й глибокий психологічний аспект принесло учасникам заняття з виготовлення аромадифузорів. Власноруч створюючи аромадифузори, бенефіціари занурилися в процес, який поєднує творчість із емоційною саморегуляцією та усвідомленням власних потреб.
Під час вибору ефірних олій відвідувачі заняття мали можливість не просто створити приємний аромат для дому, але й усвідомити, які запахи найбільше впливають на їхній настрій і самопочуття. Ефірні олії, такі як лаванда, м’ята, цитрусові мають здатність впливати на нервову систему: зменшувати стрес, покращувати настрій або підвищувати рівень енергії. Учасники розповідали, що обирали аромати, які асоціюються у них з відчуттям спокою, затишку або бадьорості.
Сам процес виготовлення дифузорів надав можливість кожному проявити себе. «Через вибір аромату, створення власної композиції учасники змогли краще пізнати себе, відчути свободу в творчості та задоволення від самостійного створення чогось корисного. Це також слугувало формою арттерапії, коли через творчу діяльність можна висловити свої емоції та зняти емоційну напругу», – зауважила фахівчиня.
Робота з ефірними оліями також спонукала до сенсорного усвідомлення. Відчуття ароматів змушувало звертати увагу на своє тіло і внутрішній стан, що в деяких випадках наближалося до практики усвідомленості (mindfulness). Цей процес допоміг учасникам заспокоїтися, зосередитися на стані «тут і зараз», що сприяло зниженню рівня тривожності та стресу.
Заняття завершилося тим, що кожен отримав відчутний результат своєї роботи – готовий аромадифузор. Цей успіх зміцнив відчуття самодостатності та здатності створювати щось власними руками. Учасники відзначили, як приємно було спостерігати за своїм прогресом від початку до кінця, і як це допомогло підвищити впевненість у своїх здібностях.
У результаті заняття не тільки дало учасникам практичні знання щодо виготовлення аромадифузорів, але й допомогло їм краще зрозуміти себе, знизити рівень стресу та знайти внутрішню гармонію через ароматерапію та творчість.
Психологічні заняття для дорослих людей з інвалідністю в інклюзивному просторі — це більше, ніж просто методи терапії чи дозвілля. Це шлях до глибшого розуміння себе, розвитку нових навичок і відкриття власного потенціалу. Завдяки професійній підтримці, емпатії та простору для самовираження, учасники отримують важливий ресурс для подолання життєвих викликів, зростання та інтеграції в суспільство.
Інклюзивний простір Карітасу Суми — це приклад того, як зміцнюються зв’язки між людьми, як знаходиться внутрішній спокій і відроджується віра в себе. Це місце, де нові можливості стають доступними для кожного.
Tags: