Image

Технології, що допомагають говорити: як працює додаток TippyTalk в інклюзивних центрах Карітасу?

Всі люди хочуть бути почутими. Зокрема ті, які з різних причин мають розлади мови та мовлення.

Афазія, апраксія, бічний аміотрофічний склероз, перенесені інсульти і травми – діагнози, що можуть викликати розлади комунікації. Так само люди з синдромом Дауна, інтелектуальними порушеннями та розладами аутичного спектру (РАС) також можуть мати мовленнєві порушення – вони продовжують думати, відчувати, часто мають неабиякий творчій потенціал, проте ділитись своїми відчуттями та бажаннями через відсутність мовлення стає вкрай складно.

Допомагаючи будувати спілкування із зовнішнім світом, на порятунок приходять технології. Одним із таких рішень є додаток TippyTalk — застосунок альтернативної та додаткової комунікації, яка дозволяє висловлювати потреби, емоції та думки за допомогою простих зображень, фотографій та піктограм з текстом, який озвучується. Програма стала важливим інструментом у роботі інклюзивних центрів Карітасу України. Як працює цей інструмент, чи дійсно він здатен змінити життя на краще і які виклики виникають у процесі? Про це ми поговорили зі спеціалістами Карітасу, які щодня працюють над розвитком мовлення у дітей та дорослих з інвалідністю.

«МЕНІ СТРАШНО» –

ці прості слова Тарас ніколи не міг сказати чи написати. Однак, завдяки TippyTalk, він повідомив про свої почуття братові під час повітряної тривоги. З цієї історії починається сайт ГО «Говори!», що опікується програмою в Україні.  

Застосунок може стати в нагоді людям як з вродженими, так і з набутими розладами комунікації. За допомогою цифрових карток невербальний користувач спілкується з оточуючими (людина будує фразу, яку застосунок озвучує) або використовує додаток як месенджер, щоб переписуватися з батьками, рідними, педагогами та друзями.

І хоча вперше застосунок з’явився у 2021 році саме на американському ринку, Tippy Talk – повністю українська розробка, зроблена на замовлення партнерів зі США. ГО «Говори!» домовились про дозвіл на використання додатку для україномовної авдиторії і вже на початку 2022 року світ побачила адаптована українська версія. Наразі в Україні нею користуються майже 2500 користувачів.

ДЕКІЛЬКА СЛІВ ПРО ЕФЕКТИВНІСТЬ

Лілія Кононець працює логопедом в Інклюзивному просторі Карітасу Стрийської Єпархії. Щодня вона займається з дітьми та дорослими з вадами мови та мовлення. Ми запитали її про роботу застосунку на практиці і чи всім бенефіціарам вдається ним користуватись.

Л.К.: На мою думку, додаток особливо ефективний для запуску мовлення, загального недорозвинення мовлення 2-3 рівня, та для дітей з аутизмом без інтелектуальних порушень. Менш ефективним він може бути для дітей з тяжкими порушеннями розвитку або дітей з поведінковими розладами. Проте і тут є виключення, все дуже індивідуально.

 Лілія Кононець, логопед Інклюзивного центру Карітасу Стрийської Єпархії

Пані Лілія розповідає про успішний випадок, коли дитина з алалією значно покращила свої мовленнєві навички за допомогою додатку. За більш ніж пів року вона перейшла від повної відсутності мовлення до використання фраз та речень. Тут не останню роль грають креатив і винахідливість педагога.

Фотографії, картинки з Google, ігри – пані Лілія наповнює програму на планшеті багатьма персоніфікованими елементами і наголошує – важливо почати роботу правильно. «Це найперше комунікатор, а також повноцінна навчальна діяльність, а не просто гра на гаджеті» – наголошує фахівчиня. Ані мультики, ані ігри на планшеті для занять логопед ніколи не включає.

Л.К.: У мене в проєкті «Підтримка осіб з інвалідністю та їхніх родин, які постраждали від війни в Україні»  було 78 людей, з якими я займалася. 50 з них – діти, деякі з поведінковими розладами. Тільки професіонал визначає, яка методика підійде тій чи іншій дитині. Складаємо до купки всі поведінкові та інтелектуальні особливості – і вже тоді розуміємо, чи зможе ця дитинка сприймати програму. Якщо дитину вдалось зацікавити – майже гарантовано прогрес буде, в особливості з випадками для запуску мовлення.

Логопед згадує свого першого учня, з яким їй довелось випробувати програму.

Л.К.: Хлопчик прийшов до мене в січні, займався двічі на тиждень. Згодом він не тільки збагатив свій словниковий запас, але і почав говорити реченнями. До вересня мені вже пророчили, що він буде готовий до школи. В його випадку ще є над чим працювати, але прогрес був колосальний. Але там і мама така, знаєте, вона з ним все вчить разом, повторює, водить по всім можливим заняттям, логопедам, дефектологам, де тільки що є. Тому і прогрес значний.

Застосунок в роботі одного з Інклюзивних центрів Карітасу України

«ЧАРІВНА ПАЛИЧКА» АБО КОРОТКО ПРО РОЛЬ БАТЬКІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ

У використанні застосунку, як і будь-якому процесі навчання, критичною точкою для залучення дитини часто стає залученість самих батьків. Та як знайти в собі сили, коли більшість мам і тат самі перебувають в стані емоційного виснаження? В суспільстві досі панують упередження щодо діток з інвалідністю, а групи всебічної підтримки для батьків, що діють при інклюзивних центрах Карітасу, в загальній практиці є радше виключенням, ніж правилом. Тому люди ніби ховаються, намагаючись захистити себе та дітей. Вони охоче відвідують заняття і тішуться найменшому прогресу, та водночас (що дуже показово) рідко дають дозволи на фотографування своїх діток. На жаль, інвалідність дитини часто сприймається батьками як інформація для замовчування. 

Та варто пам’ятати, що підтримка дитини вдома, заохочення і пояснення важливості комунікації як такої суттєво покращують ефект від занять. Комплексна робота, що не поступається мультикам, може значно покращити прогрес малечі. Тому важливо використовувати додаток Tippy Talk не тільки в центрах Карітасу, але і вдома, де він стає найбільш допоміжним вдома, а також у всіх активностях дитини, що потребують вербального спілкування. Місячна підписка коштує 12 доларів на одного користувача (приблизно 500 грн), на рік 120 доларів (близько 5000 грн відповідно). Існує безкоштовний пробний період у 2 тижні, аби впевнитися, що застосунок підійде майбутньому користувачу. Але можливий і варіант безкоштовної ліцензії, про що зазначає Соломія Андрушків, голова ГО «Говори!»:

С.А.: Наша організація має можливість надавати безкоштовну ліцензію сім’ям у складних життєвих обставинах. Для цього треба напряму звернутися до нас, ми скорегуємо, які документи необхідні, а також завжди намагаємось впевнитись, що користувач готовий до використання застосунку. Значно простіше, коли вже є скерування від спеціаліста, що навчив користуватись програмою. Від Карітасу в нас було багато таких родин.

 Соломія Андрушків – голова ГО «Говори!»

«ДИТИНА НЕ ЗАГОВОРИТЬ» ТА ІНШІ БАТЬКІВСЬКІ СТРАХИ

Як і будь-яке нововведення, додаток Tippy Talk може викликати занепокоєння батьків. Один з головних страхів, з яким стикаються спеціалісти місцевих організацій Карітасу, коротко звучить так: «Моя дитина ніколи не заговорить, бо за неї говоритиме додаток».

«Але для цього міфу не існує жодних підстав» – каже логопед Лілія Кононець. Вона згадує випадки з власної практики, коли діти навпаки вибудовували несподівані логічні зв’язки і там, де картка, наприклад, демонструвала червоний колір, діти згадували десь почуте «red» англійською і активно це проговорювали. Окрім того, спеціалістка наводить приклад своєї 4-річної онуки.

Л.К.: Мені було цікаво,  як реагуватимуть на додаток дітки, що відповідають віковим нормам розвитку. Онука розібралась дуже швидко, їй цікаво самій натискати на кнопки, формулювати речення і повторювати за голосом з монітору. Вона робить так по кілька разів, поки не залишається задоволена своєї вимовою. Я би сказала, що для запуску мовлення це може бути дуже корисним способом.

Поруч з TippyTalk, в Інклюзивних центрах Карітасу застосовується також програма «Я кажу», допоміжна для людей без інтелектуальних порушень. Вона, зокрема, допомогла зазвучати 28 річній Інні, бенефіціарці одного з центрів Карітасу. Дівчина має порушення слуху і не може говорити самостійно. Опанувати нову програму їй допоміг саме TippyTalk, з якого починалась корекційна робота.

«НАСТРІЙ ОДЯГНУТИ СУКНЮ» АБО ПРО ЗМІНИ У ЖИТТІ ДОРОСЛОГО

Позитивні зміни в розвитку покращують не тільки життя самої людини з інвалідністю. Не в останню чергу вони дарують сили опікуну, що знаходиться поруч. Так, одна з надихаючих історій сталася в Карітасі Хмельницький. Туди звернулась Олена (ім’я змінено) – одинока мати, що з повномасштабним вторгненням мусила переїхати з прифронтової області. Все довелось починати з початку, в т.ч. і реабілітаційні заходи для сина з аутизмом. До занять він не проявляв інтересу, а через втому і відчуття безвиході мама не мала ресурсу його заохочувати. Але вода камінь точить і команда інклюзивного центру терпляче продовжувала заняття, шукала нові підходи і невдовзі психолог застосувала Tippy Talk. Разом з хлопчиком вони працювали над словарним запасом та розрізненням емоцій.

 «Тут чоловічок сумує, а тут – сміється. Що ми робимо, коли нам весело?» – психолог показує хлопчику, як посміхатись. Так само здивування, страх, невдоволення – і малеча проявив зацікавленість. Візуальний стимул у вигляді карток допоміг дитині краще засвоювати інформацію, а через певний час покращилась концентрація уваги, з’явилась радість при зустрічі зі спеціалістами та інтерес до різних завдань.

Та зміни відбувались і по той бік занять – через успіхи сина мама стала більш спокійною, розслабленою та вперше за багато років одягнула сукню на зустріч взаємопідтримки батьківського клубу. Крапля за краплею, одна позитивна зміна тягнула іншу, і наповнювала Олену ресурсом для подальшої роботи з сином. Вона стала орієнтуватися на його сильні сторони, почала активно відвідувати з ним заходи соціальної інтеграції.

Ми нескінченно раді бути свідками таких щасливих історій.

У питаннях інвалідності ефект від будь-якої технології може загубитись без системної роботи людини та її найближчого оточення. Отже, саме спільна робота спеціаліста, батьків, технологій та самої особи з інвалідністю є запорукою майбутнього успіху.

Інклюзивні центри Карітасу України пропонують самий широкий спектр послуг, вони надаються згідно категорій вразливості і є безкоштовними. Дізнатись детальніше про них можна за телефоном гарячої лінії 0 800 336 734 або в найближчому до вас осередку Карітасу.


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримати нашу діяльність з допомоги потребуючим – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/




Categories: News | Новини