В умовах війни важливого значення набувають питання створення комфортного освітнього середовища та організації навчального процесу, особливо для тих учасників, які отримали психологічну травму чи пережили стресові події.
Суспільство покладає ці виклики на педагогів і вимагає від них швидкого та вмілого реагування на них. Наприклад, зараз від батьків учнів існує великий запит на нові підходи до навчання, інноваційні форми організації освітнього середовища та впровадженням інструментів психосоціальної підтримки в школи. При цьому навчання та підвищення кваліфікації освітян залишається досі в царині самоосвіти та відповідальності самих педагогів.
Не дивно, що в таких умовах, за даними дослідження Go Global, 70% вчителів спостерігають професійне вигорання у своїх колег; 54% освітян зізнаються, що потребують психологічної допомоги для себе; а 80% освітян зазначають збільшилося навантаження за останній рік.
Від вересня 2022 року Карітас України реалізує проєкт «Психосоціальна допомога дітям шкільного віку на території Одеської, Тернопільської та Хмельницької областей під час війни в Україні» в рамках якого також працює з педагогами.
1-3 квітня 2023 року в межах програми «Професійного зростання та емоційної підтримки педагогів» вчителі з 18 шкіл навчалися супервізії та професійному коучінгу. Це був вже другий модуль програми.
«Такі зустрічі нам потрібні, щоб учитель не вигорав емоційно, – зазначає одна із учасниць тренінгу. Адже бувають моменти, коли ти доходиш до певної точки й розумієш, що вже не хочеш працювати. Ми зустрічаємося, обговорюємо різні освітянські теми, влаштовуємо чаювання».
Інша додає: «Найважливіше в супервізії – можливість відчути емоційну підтримку та почути про схожі ситуації, але іншу поведінку учасників. Я стала більш відкритою. Я більше почну говорити про свої виклики в роботі, навіть якщо це не легко».
Досвідчені експерти Національного університету «Києво-Могилянська академія» Оксана Залеська, Ольга Федорець та Маріана Ільченко наголошують, що метою педагогічної супервізії є створення культури безперервного вдосконалення, в якій вчителі заохочуються до рефлексії своєї діяльності та внесення змін на основі зворотного зв’язку від свого супервізора.
Супервізори можуть використовувати різні методи для надання підтримки вчителям: семінари з професійного розвитку, фасилітаційні сесії, індивідуальні бесіди тощо.
Деякі вчителі досі асоціюють супервізію з оціночними та бюрократичними процедурами, що впливає на міжособистісні стосунки між супервізором та вчителями. Насправді ж супервізії засновані на повазі та співпраці, і є спеціалізованим та персоналізованим видом підтримки.
Педагоги, які брали участь у супервізіях вважають, що супервізія є корисним інструментом та дає змогу розуміти свої сильні та слабкі сторони, збільшує ефективність та допомагає знаходити нові способи підходу до навчання та розвитку учнів.
У анкетах зворотного зв’язку, які анонімно заповнювали учасники тренінгу, 83,3 % опитаних стверджують, що супервізія потрібна для їх професійного зростання.
62,5 % учасників зазначили підвищення своєї компетентності та можливість поглибити знання і навички, які можуть бути корисними для їхньої практичної роботи.
65,4 % учасників зазначили, що супервізія надає можливість здобули конструктивний зворотній зв’язок щодо їхньої роботи.
76,9 % учасників зазначили, що супервізія надає можливість висловити свої емоції, проблеми та виклики, з якими педагоги зіштовхуються в роботі.
«Супервізія допомогла не боялися проблем і нових викликів, що виникають у роботі, – зазначає одна із педагогів, яка відвідала тренінг. – Я навчилася перетворювати їх у власні досягнення! Здобула чудовий зворотний зв’язок».
«Проведені супервізії були корисними, відбувався зворотній зв’язок, обмін досвідом, розглядалися «кейси», які можна було використовувати практично в роботі», – перерахувала ще одна учасниця.
Команда проєкту й надалі впроваджуватиме інструменти психічного здоров’я і психосоціальної підтримки в освітні простори з метою посилення спроможності педагогів, психологів та інших працівників закладів освіти використовувати їх на різних рівнях (від базового до індивідуального), а також спонукатиме вчителів до підтримки власного психічного здоров’я та емоційного благополуччя.
Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримувати благодійний проєкт – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/