У грудні 2016 року в 11 школах з різних областей України відбулися урочисті церемонії з нагоди підписання актів прийому-передачі виконаних ремонтних робіт, які протягом шести місяців проводились Карітасом України за фінансової підтримки Відділу надання допомоги при надзвичайних ситуаціях при Агентстві США з Міжнародного Розвитку (USAID Office of U.S. Foreign Disaster Assistance (OFDA)) та Католицької служби допомоги (Catholic Relief Service).
У 2016 році розпочалась реформа середньої освіти в України, яка, зокрема, передбачає створення т.з. «опорних шкіл», куди, з метою оптимізації навчання в освітніх закладах сільської місцевості, на навчання в старших класах (починаючи з п’ятого) приїжджатимуть учні з навколишніх сіл. В рамках експерименту розпочали роботу 24 школи, які отримали статус «опорних». Втім, ефективно впровадити нову систему якісної освіти можливо лише за умов модернізації матеріально-технічної бази існуючих навчальних закладів, адже школи в маленьких містечках і селищах часто не мають можливості провести елементарні ремонти. Ще одним важливим аспектом у цьому контексті є можливість забезпечення освіти дітям з особливими потребами, які часто не можуть відвідувати школу саме тому, що приміщення не пристосоване для роботи з умовах впровадження інклюзивної освіти.
Карітас України взявся допомогти школам з різних регіонів України провести найнеобхідніші ремонтні роботи і, зокрема, пристосувати їх до використання дітьми з обмеженими можливостями. Проведена весною 2016 року оцінка потреб визначила зони, які потребують негайного реагування. Зокрема, експерти відзначили, що турбота про людей з обмеженими можливостями є однією з першочергових і підлягає нагальному вирішенню, а більшість шкіл не відповідають вимогам мінімальних стандартів Міжорганізаційної мережі з питань освіти в надзвичайних ситуаціях (INEE), що є необхідним критерієм для впровадження інклюзивної освіти. За результатами оцінки потреб та попередніх переговорів було відібрано 11 шкіл, які потребували ремонтних робіт, і адміністрація яких була готова йти назустріч вимогам проекту. «Двері Тур’я-Реметівської школи були і є відчинені для кожного учня без винятку, і дуже хотілося б, аби й дітки із певними фізичними вадами мали доступ до якісної освіти, ‒ висловлює свою позицію директор однієї з шкіл, охоплених проектом, Антоніна Мегела. ‒ Ми дуже вдячні, що Карітас України відгукнувся на прохання школи у спорудити пандус при вході до навчального закладу для дітей-інвалідів. Ми робимо усе можливе задля покращення умов у нашому навчальному закладі».
Участь у проекті взяли:
- Школа смт. Більшівці Галицького району Івано-Франківської області (проведене облаштування санвузла для дітей з обмеженими можливостями, відремонтовані санвузли для всіх учнів, встановлена вхідна рампа, організована система водовідводу з даху).
- Школа с. Мамалига Мамалигівського району Чернівецької області (відремонтовано санвузол з урахуванням потреб неповносправних, зокрема встановлений бойлер для гарячої води, проведено ремонтні роботи спортзалі (включаючи роздягальні) та в приміщеннях кухні).
- Школа с.Тур’я-Ремета Перечинського району Закарпатської області (проведено бетонування нового входу в школу з рампою, встановлено нові вхідні двері, відремонтовані санвузли на всіх поверхах, один зроблений з урахуванням потреб неповносправних, облаштована система водовідводу з даху і встановлено витяжний вентилятор в спортзалі).
- Янівська школа, смт. Івано-Франково Яворівського району Львівської області (встановлено пандус з поручнями, переоснащено туалет на першому поверсі школи, аби створити доступ для учнів з особливими потребами, встановлено систему відводу дощової води з даху школи, а також теплову та гідроізоляцію на даху спортивного залу і систему вентиляції залу).
- Школа с. Зіньків, Віньковецького району Хмельницької області (оснащено санвузол для неповносправних дітей, проведено ремонт спортзалу).
- Школа смт. Скала-Подільська Борщівського району Тернопільської області (замінено 38 вікон, облаштовано санвузол для дітей з особливими потребами з бойлером для гарячої води)
- Школа с. Жидичин Ківерцівського району Волинської області (зроблена теплоізоляція даху, модернізована система вентиляції в школі).
- Школа смт. Велика Лепетиха Великолепетиського району Херсонської області (обладнано санвузол для неповносправних дітей, проведено ремонт в спортивному залі, включаючи заміну семи вікон, реконструкцію актової зали, облаштована вхідна рампа).
- Школа с. Мирогоща Дубненського району Рівненської області (оснащено санвузол для неповносправних дітей, проведена реконструкція душових, влаштована вхідна рампа, відремонтована система вентиляції у їдальні).
- Школа с. Жовтень Ширяївського району Одеської області (проведене облаштування санвузла для дітей з обмеженими можливостями, замінена підлога в класах одного з корпусів, проведена реконструкція входу з рампою, замінено 31 вікно в молодшій школі і 12 вікон в спортзалі, замінено вентиляцію в їдальні).
- Школа с. Сухий Єланець Новоодеського району Миколаївської області (виконані зовнішні оздоблювальні роботи, встановлено рампу на вході, облаштований новий санвузол, який враховує і потреби неповносправних, встановлено 88 нових вікон).
При проведенні ремонтних робіт обов’язковою вимогою було дотримання принципів екологічності і енергозбереження. Використовувались лише сертифіковані нетоксичні матеріали, встановлювались лише енергозберігаючі та енергоефективні прилади (бойлери, котли, електролампи). Особлива увагу приділялась переробці та повторноve використанню матеріалів. Наприклад, будівельні матеріали, які залишились після демонтажу конструкцій в школі с. Тур’я-Ремета будуть використані для підсипки основи місцевих доріг, а рами демонтованих вікон школи села Велика Лепетиха передані для опалення в школі села Мала Лепетиха.
«Наш навчальний заклад – перша у Галицькому районі опорна школа, ‒ розповідає директор Більшівцівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Наталія Самочко. ‒ Бути першопрохідником – це не лише цікаво, але й дуже відповідально. Мені багато довелося спілкуватись з донорами проекту і я пересвідчилася у щирості їхніх намірів, а сам проект відзначається глибоким опрацюванням всіх аспектів теми і позбавлений пустих обіцянок. Робиться те, що важливо для школи на нинішній момент».
Tags: