Image

Керівниця програми «Освіта, формація та захист дітей» Карітасу України Зоряна Лукавецька: «Карітас там, де є діти»

У 2024 році мережею благодійних організацій Карітас України було надано понад 143 тисячі послуг з освітнього супроводу дітям, їхнім батькам та педагогам. Зокрема:

  • 26 152 дітей скористалися 46 дитячими просторами та центрами;
  • 12 437 заходів відбулись із соціального та емоційного навчання, першої психологічної допомоги та психічного здоров’я дітей у навчальних закладах;
  • 9 419 розвиваючих занять, занять з надолуження освітніх втрат та додаткового навчання;
  • 7 664 дитини взяли участь у відпочинково-оздоровчих таборах в Україні та за кордоном;
  • 4 524 шкільні набори надано в рамках щорічної благодійної акції «Шкільний портфелик»;
  • 3 949 батьків скористалися тренінговими заходами (покращення знань та батьківських навичок, вмінь управління стресом, вирішення конфліктів, покращення спілкування з дітьми) в безпечних просторах у школах, у тому числі 614 групових занять для батьків, 1 258 індивідуальних консультацій та 1 033 спільних дитячо-батьківських заходів;
  • 2 275 дітей охоплено активностями психосоціальної підтримки;
  • 1 520 вчителів отримали психосоціальну підтримку;
  • 416 внутрішньо переміщених дітей, які приживають в тимчасових прихистках, залучено до психосоціальних та освітніх заходів, організованим дозвіллям та розвиваючими заняттями.

Керівниця програми «Освіта, формація та захист дітей» Карітасу України Зоряна Лукавецька підводить підсумки 2024 року та розповідає про робочі плани 2025 року.

Який основний пріоритет був у роботі програми у 2024 році?

– Забезпечення безперешкодного доступу дітей до допомоги та підтримки в безпечних просторах в кожній області України стало для нас пріоритетом у 2024 році. Ми просуваємо наскрізний підхід – в кожній локальній команді, яка надає послуги гуманітарного та соціально-розвитково характеру, мають були кваліфіковані фахівці для роботи з дітьми, та супроводу сімей із дітьми – це психологи, соціальні педагоги, соціальні працівники.

Війна має руйнівний вплив на дітей, їхній психоемоційний стан, здоров’я, навчання та розвиток, тому саме під час війни є гостра потреба вкладати ресурси саме у дітей. Створити безпечну, турботливу та приймаючу атмосферу, запропонувати позитивні, цікаві, розвиваючі активності, запропонувати індивідуальний підхід, відповідно до потреб дитини, створити інклюзивне та підтримуюче середовище однолітків, – це передумови для успішного відновлення стану дитини після пережитих стресуючих подій.  

Окрім того, навколо дітей гуртуються дорослі. До Карітасу люди звертаються по матеріальну допомогу і не надто цікавляться соціальними послугами, але після того, як діти потрапляють в Дитячий простір Карітасу, батьки наважуються прийти на батьківські клуби, батьківсько-дитячі заходи, тренінги та чаювання. Спільні батьківські виклики та радості, під турботливим супроводом соціального працівника, об’єднують батьків із різних регіонів, сприяють побудові дружніх стосунків, полегшують інтеграцію ВПО в приймаючі громади.

Від стану батьків залежить благополуччя дітей. І хоча за останні роки ставлення до психологів значно змінилось, дорослим людям все ж значно важче, ніж дітям, відкритись та попросити про допомогу. Тому підтримка батьків, опікунів, а також і вчителів, є невід’ємним елементом проектів для дітей та сімей. Карітас пропонує сім’ям як тривалий психосоціальний супровід, так і одноразові ресурсні тренінги, заходи із арт-терапії чи майстер-класи.

Зараз фонд активно надає послуги для дітей та сімей військовослужбовців, загиблих, безвісти зниклих та ветеранів. У кожного випадку свої виклики, але діти завжди є дуже чутливими та вразливими, тож цікавимось, чи задоволені їхні базові та освітні потреби.

Скільки безпечних дитячих просторів Карітасу працюють в Україні?

– У 2024 році в мережі 46 місцевих організацій Карітасу України функціонував 51 Простір дружній до дітей, з них 8 новостворених у 2024 році в рамках проєкту гуманітарного реагування «Забезпечення критичних базових потреб постраждалого від війни населення України та звільнених територій», і 9 дитячих дружніх просторів на базі місць компактного проживання для ВПО.

У кожну новостворену команду ПДД було старанно відібрано вмотивованих фахових працівників, проведено їхнє додаткове навчання для забезпечення єдиного підходу до роботи з дітьми і дотримання принципів захисту для кожної дитини. Зокрема, були розроблені стандартні операційні процедури (СОПи) та організовані очні тренінги та онлайн вебінари для працівників, регулярні інтервізії та обміни досвідом.

Чому саме навчали соціальних працівників, педагогів та волонтерів дитячих просторів?

– У 2024 році найбільше тренінгів і супервізій були присвячені питанню захисту дітей, мінімізації ризиків насильства та зловживань щодо неповнолітніх, а також виявлення і надання вчасної допомоги постраждалих від будь-яких форм насильства, зокрема сексуального, та зловживання щодо дітей.

У час війни та гуманітарної кризи, ризики насилля, зловживання та занедбання щодо дітей значно посилюються. Працівники Карітасу працюють із найуразливішими: дітьми без батьківського піклування, дітьми із особливими потребами, дітьми із кризових соціально вразливих сімей, – тож питання захисту дітей є актуальне для працівників ПДД. Ми запрошуємо експертів із правозахисних організацій, дитячих психотерапевтів, представників поліції, державних соціальних служб, щоб дати можливість нашим працівникам обговорити реальні кейси та отримати професійну консультацію, обговорити складні ситуації.

Особливий акцент робився на тому, щоб усі працівники – і фахівці, і допоміжний персонал, і волонтери, – знали, як розпізнати та реагувати, до кого звертатися та як діяти у випадках підозр на насильство над дітьми.

У 2024 році також значна увага програми була зосереджена довкола питання залучення батьків до проєктів.

– Так, за багаторічний досвід Карітасу ми дійшли висновку, що для успішної роботи із дітьми необхідно залучити батьків. І це не лише інформувати чи надати одноразову консультацію за запитом. Щоб батьки були для дітей опорою та захистом вдома, вони мають мати можливість закрити свої потреби, навіть ті, які вони не озвучують, або й самі до кінця не усвідомлюють.

Разом із тим залучити батьків є викликом для більшості громадських організацій. Карітас не школа та не соціальна служба, примусом нікого не втримують, тому як залучити більшу кількість батьків до роботи дитячих центрів є одним із найбільш поширених запитань від команд на внутрішніх нарадах та супервізійних зустрічах. І ми разом із колегами активно працювали над тим, щоб знайти найкращі рішення.

Можу резюмувати, що наші команди є дуже наполегливими та творчими – від  роздачі друкованих інформаційних матеріалів, флаєрів, наліпок, календарів із корисними нагадуваннями, до ретритів та таборів для сімей, а поміж тим – батьківські клуби, ресурсно орієнтовані сесії, святкування, волонтерські ініціативи, батьківсько-дитячі майстер класи, спортивні заходи, вечірки, зустрічі із логопедом, психологом, юристом, медиками, духівником. Важливо знаходити індивідуальний підхід до кожної людини, створювати атмосферу довіри, безпеки та поваги, і, головне, попасти в їхню внутрішню потребу, яку самі батьки для себе визначають, тоді наша підтримка буде для них корисною та цінною.

Програма «Освіта, формація та захист дітей» також працює з вчителями.

– Підтримка вчителів стала окремим і надзвичайно важливим напрямком нашої роботи із того часу, коли Карітас зайшов в школу із послугами для дітей та батьків.

Спершу ми були повністю сфокусовані на запобіганні професійного вигорання вчителів, на плечі яких в перші роки повномаштабного вторгнення лягли обов’язки продовжувати навчальний процес в умовах надзвичайної ситуації, але також і вирішувати до того не властиві їм завдання – приймати переселенців, забезпечувати навчання дітей, які тимчасово виїхали за кордон, сприяти інтеграції новоприбулих дітей в приймаючій громаді, допомагати дітям із освітніми втратами, складним психологічним станом, тощо.

Педагоги дуже вмотивовані та усвідомлюють необхідність здобувати нові знання та навички. Надалі ми зосередилися на підвищенні кваліфікації в темі конфліктоорієнтованого навчання не лише для педагогів шкіл, де з 2022 року Карітас працює очно у форматі безпечних просторів, але і запропонували тренінги та навчальні матеріали для педагогів із усіх куточків країни за допомогою онлайн курсу та через навчених тренерів із числа педагогів, які охоче передають свої знання далі в своїх громадах.

Передача накопичених знань і напрацьованих методик від одних шкіл до інших є нашим стратегічним завданням. Ми хочемо, щоб всі вчителі мали доступ до потрібних та актуальних знань, а найкращим навчальним матеріалом є здобутий на практиці досвід колег та реальні випадки, приклади та спільний контекст.

Навчальні програми для вчителів отримали великий попит. Наприклад, лише на платформі Prometheus навчальний курс «Стрес-менеджмент для освітян» охопив 18 611 педагогів. Це дозволяє назвати успішним цей пілотний проєкт. Ми мали численні запити від вчителів і освітніх закладів, які запрошували наших спеціалістів для проведення навчань і обміну досвідом. Особливо затребуваними стали інструменти роботи з дітьми, які пережили стрес чи травму.

У майбутньому ми плануємо посилити співпрацю з Міністерством освіти і вийти на новий рівень у нашій діяльності. Навчання тепер орієнтоване не лише на команди нашої організації, як новостворені, так і діючі, але й на зовнішніх спеціалістів. Зокрема, ми пропонуємо програми для фахівців у системі освіти та соціального захисту, які працюють із дітьми.

Ми активно ділимося своїм досвідом, беручи участь у різноманітних форумах, тренінгах і заходах. Наші спеціалісти проводять навчання на запрошення інших організацій, що демонструє визнання нашої експертності. Якщо раніше наша діяльність була спрямована переважно всередині нашої мережі, то тепер наші спеціалісти виступають провідниками змін і експертами, які є сертифікованими тренерами, мають фахові знання та розробляють інноваційні методології.

Ми щиро віримо, що малими кроками спільно із ­професійною спільнотою Карітас сприятиме позитивним системні зміни в освіті, соціальному захисті, сфері послуг ментального та фізичного здоров’я, виховання та догляду.

З якими викликами у 2024 році зіштовхувалась програма та як з ними працювали?

– У 2022-2023 роках основна увага нашої роботи була зосереджена на підтримці внутрішньо переміщених осіб (ВПО). У той час всі розуміли, що ця група є найбільш вразливою, адже люди залишилися без житла, місця праці, рідних та друзів, звичного способу життя. Місцева громада активно долучається до допомоги, проте з часом ресурси виснажуються, а потреби місцевого населення, зокрема його вразливих категорій, також стали відчутнішими. Зміщення акценту виключно на допомогу ВПО почало викликати соціальну напругу.

У 2024 році в наших дитячих центрах ми намагалися працювати як з внутрішньо переміщеними, так і з вразливими групами серед місцевого населення. Особливу увагу ми приділяємо сім’ям військовослужбовців, ветеранів і родинам зниклих безвісти. Ці сім’ї стикаються з глибокими емоційними та соціальними викликами, потребують підтримки та адаптації до нових умов життя, до яких ні діти, ні дорослі не були та й ніколи не будуть готовими.

На практиці це великий виклик, оскільки кожна з цих груп має свої страждання, і свої болі, які не можна порівнювати. Щоб уникнути розділення громад і створити атмосферу взаємоповаги та взаємопідтримки, ми проводимо спільні заходи. Ми щиро віримо, що людей із різним життєвим досвідом об’єднують спільні цінності, зокрема благополуччя їхніх дітей, їхнє здоров’я, розвиток, здійснення мрій.

Чи працювали ви у 2024 році з якимись інституціями?

– Через війну увага гуманітарних місій здебільшого зосереджена на ВПО та постраждалих територіях, особливо в регіонах, які перебувають під обстрілами. Також і Карітас працює в Сумській, Чернігівській, Дніпропетровській, Запорізькій, Харківській, Одеській, Херсонській та інших областях, які найбільше страждають. Водночас, ми прагнемо не залишати поза увагою дітей, які традиційно є вразливою категорією: сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування або тих, які потрапили в інституційний догляд через кризові обставини в сім’ї. На жаль, ці діти були дещо поза увагою, і це дуже небезпечно.

У 2023 році процес реформування інтернатних закладів фактично було призупинено. І найбільша потреба виникла у підтримці сімей та альтернативних форм опіки над дітьми сиротами та позбавленими батьківського піклування. Внаслідок цього у 2024 році до нас почали надходити численні запити про допомогу дітям, яких повертають із-за кордону в інтернатні заклади України.

На превеликий жаль, наш трьохрічний проект “Міцна сім’я кожній дитині”, який був цільово спрямований на соціальний супровід таких сімей завершився в середині 2024 року і ми відчуваємо великий брак ресурсів, щоб забезпечити кейс-менеджмент для дітей. У межах наших поточних ініціатив командами Дружніх просторів та Соціальних центрів для дітей ми намагаємося покривати хоча б частково потреби дітей із сиротинців та інтернатів. Зокрема, така діяльність є у Карітас Чернівці, Карітас Хмельницький, Карітас Борислав, Карітас Полтава та Карітас Тернопіль.

Літні табори це провідна тема Карітасу України та його мережі у 2024 році.

– Літо 2024 року було гаряче. Таборуванням охопили 52 000 дітей загалом, і зокрема виїздними таборами майже 8000. Учасниками стаціонарних таборів в Карпатах, на Волині, а також закордоном були перш за все діти з небезпечних районів, щоб хоча б не певний час дати їм можливість відпочити у відносній безпеці, та отримати звичайні для дітей веселощі та розваги. Табори дали нам можливість здійснити психологічну реабілітацію та емоційне розвантаження, оскільки відпочинок був поєднаний із психосоціальною програмою для дітей.

На моїй пам’яті, це майбуть найбільша кількість дітей у таборах від Карітасу з 2015 року. Зворотній зв’язок від користувачів і батьків підтверджує, що це є вкрай потрібні активності та послуги.

Цього року ми вдосконалюємо терапевтичну програму, щоб на базі відпочинкового комплексу, придбаного Карітасом Волинь і Карітасом України, запровадити реабілітаційні табори для дітей, які постраждали від війни, на регулярній основі.

«Освіта, формація та захист дітей» працює над подоланням дітьми освітніх втрат?

– Держава стимулює, щоб діти, які проживають у громаді, відвідували місцеві школи, – був виданий наказ Міністерства освіти про перехід до очної форми навчання. Це викликало велике обурення та страх серед ВПО. Батьки обирають онлайн-школу, тому діти втрачають можливість живого спілкування, і ми робимо все можливе, щоб залучати їх до живого спілкування із однолітками, спершу в дитячих просторах Карітасу, а далі в місцевих навчальних закладах. Ми пояснюємо важливість соціалізації, демонструємо переваги очного навчання та сприяємо взаємній комунікації батьків і дітей та вчителів.

Минулого року наш пріоритет полягав у розвитку соціальних навичок, комунікації, вирішення конфліктів, самоорганізації, постановки цілей тощо, що допомагало компенсувати прогалини, спричинені відсутністю живого спілкування в класах.

На 2025 рік плануємо розширити освітню підтримку, включивши у наші проекти програму подолання академічних втрат для дітей ВПО. Ми плануємо підтримувати вчителів, які працюють із дітьми, що мають труднощі з засвоєнням знань, зокрема у пілотних проєктах у Вінниці, Житомирі та Кропивницькому, де безпека дозволяє дітям ходити до школи. Основна цільова група евакуйовані та вимушено переселені діти, які через тривалі перерви у навчанні відчувають значні прогалини у знаннях.

У 2024 році у наших дитячих просторах основна увага була приділена наздоганяючій освіті для дошкільнят та дітей молодшої школи, які не мали можливості відвідувати садочки та початкову школу, не спілкувалися з однолітками. На 2025 рік плануємо програму для учнів середньої школи. В Одесі вже третій рік поспіль Карітас продовжує роботу зі старшокласниками у підготовці до здачі НМТ. Це надзвичайно важливо для південних територій, де через постійні обстріли багато дітей не могли відвідувати школи.

В якому напрямку програми найкритичніша фінансова ситуація?

– У 2025 році найбільша потреба у забезпеченні сталої роботи базових Просторів дружніх до дитини у всіх регіонах України. Потреби настільки великі, що навіть наданих ресурсів часто не вистачає. На сході, у містах як Запоріжжя та Кам’янське в Дніпропетровській області, спостерігається величезний наплив потребуючих, що вимагає постійного фінансування та подекуди покращення інфраструктури.

На заході потреба у фінансуванні соціальних послуг для дітей з вразливих категорій зберігається, особливо в сільських і віддалених регіонах, де практично відсутній доступ до якісних послуг, а економічна ситуація населення – складна.

Особливим болем для нас є неможливість продовжити проект соціального супроводу дітей сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування та дітей із кризових сімей, де є ризик вилучення дітей із сім’ї. Активно шукаємо фінансові можливості відновити роботу. Уклали Меморандум про співпрацю із Департаментом соціальних служб для дітей, який на сьогодні повністю сфокусував свою діяльність на розміщення дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування у сімейні форми опіки і дуже очікує від нас підтримки у цьому процесі.

Найважливішою є своєчасна виплата заробітної плати вже навченому та досвідченому персоналу, щоб уникнути перерв у роботі та втрати фахівців. Адже це дуже велика втрата для організації, оскільки підготовка добрих соціальних працівників, які вже встановили довіру з дітьми та батьками і працюють як злагоджена команда, є клопітким та довготривалим процесом. Тривалі прогалини із фінансуванням, призводять до втрати напрацьованих знань, досвіду та контактів, тому запобігання таким перервам між проєктами є критично важливим для ефективності нашої роботи.

Чи порахований бюджет роботи одного Простору дружнього до дитини на рік?

– Так. Усі витрати на 12 місяців діяльності команди із 5 осіб, а також допоміжного персоналу, як от водій, бухгалтер, спеціаліст із баз данних, становлять в середньому 112 000 євро на рік. Туди входять витрати на оренду приміщення дитячого простору, комунальні платежі, витратні матеріали для роботи із дітьми, організація заходів тощо.

Чи можна замінити працівників волонтерами?

– Волонтери в благодійній діяльності Карітасу надзвичайно важливі та цінні. Їхній приклад солідарності, жертовності, активної життєвої позиції має величезне значення для виховання молодого покоління. До роботи із дітьми волонтери долучаються охоче, але ми не можемо обмежитися лише ними, оскільки це люди доброї волі, які приходять у вільний від своєї основної роботи час, обирають діяльність, яку вони хочуть або можуть виконувати. Тож ми розуміємо, що це не на постійній основі і що це не є безкоштовна робоча сила.

Разом з тим усі волонтери отримують супровід, свого роду координацію – де і коли, що потрібно зробити, де вони можуть бути найбільш корисними. Важливо проводити інструктажі для волонтерів стосовно того, як працювати безпечно і для дітей, і для волонтерів. І цим усім займаються фахівці, якщо є в проєкті фасилітатор волонтерів, або окремий проєкт на розвиток волонтерства в організації, ми щасливі, але зазвичай цим займається керівник дитячого центру.

Волонтери допомагають з організаціями заходів, гуртків, ігор, танців та спортивних активностей. Та поряд із волонтерами у Дитячому центрі присутній соціальний працівник, педагог або психолог, який відповідає за зміст навчання, програму соціальної адаптації та психосоціальну програму.

Що ще потребує фінансування?

– Говорити про брак грошей завжди складно, оскільки потреб дуже багато. Карітас України не має жодний джерел прибутку окрім благодійних пожертв, і великою мірою ми маємо змогу допомогти вразливим дітям завдяки іноземним партнерствам та грантам.

Проте є і місцеві міжпроєктні ініціативи, які Карітас України здійснює за кошти нафандрейзені в Україні. Один із таких проєктів це щорічний чемпіонат із вуличного дитячого футболу “Кубок Карітасу”. Цю подію Карітас організовує щороку, починаючи із 2016 року, для бажаючих аматорських футбольних команд від дитячих центрів Карітас. Цього року ми маємо на меті зібрати 1 мільйон гривень на підготовку, організацію та проведення дитячого спортивного свята «Кубок Карітасу 2025» в селі Вижниця Чернівецької області для 8 команд. В дитячих проектах спорт – це дуже терапевтичний засіб та чудовий освітній інструмент, оскільки діти є настільки вмотивовані до участі, що в будь-яку погоду навіть без тренера проводять тренування та готуються до запеклої, але чесної та дружньої боротьби на футбольному полі.

Які плани ще має програма на 2025 рік?

– Плани на цей рік дуже амбітні. В програмі “Стійкість та розвиток: психосоціальна підтримка дітей у школах” ми запланували запустити новий компонент – Дитячі парламенти в Дії. Цей інструмент Карітас України отримав від Карітасу Австрії ще до повномасштабної війни, та вбачає цю методику дуже релевантною для української молоді сьогодні. Ми розуміємо, що участь дітей у процесах, які їх стосуються, є вкрай необхідною, а шкільне самоврядування, молодіжні проекти та ініціативи є для цього хорошим засобом.

Також ми розширюємо наш концепт “Стійкість та розвиток” для шкіл. Навчаємо наших досвідчених вчителів бути агентами змін для нових шкіл. Нам дуже цікаво, чи будуть шкільні психологи та соціальні педагоги так само закохані в нашу програму, як ми, і чи понесуть її до дітей та батьків із таким же запалом.

Плануємо збільшити наше покриття роботи у школах на Вінницьку, Житомирську і Кіровоградську область.

У 2025 році також у нас будуть виклики, оскільки потрібно забезпечити діяльність команд у Дніпрі, Кам’янському, Кривому Розі, Вінниці, Житомирі, Фастові, Старокостянтинові та інших менших містах.

Маємо великі сподівання, що вже запущена минулого року діяльність Просторів дружніх до дитини в Херсонській області буде мати фінансування і ми зможемо почути голоси дітей у наших затишних веселих кімнатах в селах Зеленівка та Велика Олександрівка.

У планах на 2025 рік – налагодження тісної співпраці з Міністерством освіти і науки України для забезпечення координації та стратегічної підтримки нашої роботи з психосоціального супроводу дітей, батьків і педагогів у школах. Співпраця на рівні міністерства дозволить інтегрувати наші кращі практики в систему освіти, поліпшити психологічний клімат у закладах та забезпечити стійкість наших проєктів. Завдяки цьому можна буде залучити додаткові кошти на психологічну підтримку вчителів, дітей та їхніх батьків.

Ми мріємо, щоб у кожній школі, незалежно від кількості учнів, був доступ до послуг психолога та соціального педагога, а діти мали місце для невимушеного неформального спілкування, емоційного розвантаження та вільної гри. Школа це не лише місце для здобуття академічних знань, це місце, де діти дружать, веселяться, сумують, спілкуються, самовиражаються, знаходять підтримку та авторитетів, тому це також є найкраще місце, де всі діти можуть отримати належну психологічну та соціальну підтримку, якщо будуть створені відповідні умови для цього.

Ми розуміємо, що держава в час жорстокої боротьби із зовнішнім ворогом і не може виділити достатньо коштів на освіту зараз, але потім після війни вже може буде дуже пізно. Тому громадянське суспільство, а Карітас є його частиною, шукає ресурсів вже сьогодні, ми шукаємо та залучаємо зовнішніх партнерів, донорів, приватних благодійників, та урядові гранти, але ми можемо це зробити лише і виключно у тісній співпраці та на замовлення держави. Важливо, що наша праця відповідає стратегічному баченню уряду та є запевнення уряду продовжувати підтримувати такі ініціативи в майбутньому.

А ще у 2025 році ми виходимо з нашою експертизою та кращими практиками на ширше коло наших партнерів за кордоном. Представники Карітасу України долучені до роботи Ukrainian Refugee Response Learning Platform, яка створена Карітасом Європи, за підтримки Католицької служби допомоги (CRS), та об’єднує представників дев’яти організацій Карітасу з країн Східної Європи – Болгарії, Чехії, Угорщини, Молдови, Польщі, Румунії, Словаччини та України. Ця чудова ініціатива дає можливість ближче співпрацювати країнам-сусідам, які мають спільний досвід у прийомі та сприяння інтеграції українських дітей.

Наша команда дуже радіє тому, що  Карітас Румунії зацікавився, запозичив, вже виготовив та провів перше заняття із дітьми на основі дидактичних стендів «Психічне здоров’я: шлях супергероїв». Це авторська методика Марини Мартиненко, експертки Карітасу з психосоціальної підтримки в освіті, яка була створена як ігрова методика навчання про психічне здоров’я. Ці стенди, а також картки та роздаткові матеріали до них, допомагають вчителям цікаво та зрозуміло пояснити дітям природу стресу, який стани вони переживають, навчатись розв’язувати проблеми, покращити комунікацію та допомагати собі у складних ситуаціях. Ця ж методика в квітні буде представлена психологам у Польщі, Карітас Польщі планує провести у себе офлайн навчання для працівників, які працюють з українськими дітьми.


Якщо Ви бажаєте пожертвувати кошти Карітасу України та підтримати нашу діяльність з допомоги потребуючим – перейдіть за посиланням: https://caritas.ua/donate/

Categories: Новини