Image

Карітас для педагогів – розвиток, знання, можливості!

0 Comments

В межах «Програми емоційної підтримки та професійного зростання для вчителів шкіл у буферній зоні» в навчальному закладі  с. Орлівка пройшов «Базовий тренінг для педагогів» .

У тренінгу взяли участь 7 педагогів, в тому числі і адміністрація (в. о директора) «Орлівського навчально-виховного комплексу: загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Ясинуватського району Донецької області».

Обране місце проведення тренінгу (Кімната Карітасу) – з легкістю надало можливість педагогам відволіктись від повсякденних питань і повністю сконцентруватися на отриманні і засвоєнні нової інформації.

Ця школа, протягом 2019-2020 року, брала участь у впровадженні пілотного проєкту «Програми емоційної підтримки та професійного зростання для вчителів».  Багато хто з педагогів зміг на собі відчути її позитивний вплив. Супервізії, «Відкриті діалоги», «Допомога подрузі» проходили саме у цьому просторі.

Слід відзначити дуже розумне розділення процесу навчання на блоки, що досить органічно розподілило навантаження – теоретичні блоки чергувались з практичними вправами.

Перша частина тренінгу була вибудована та донесена до педагогів достатньо послідовно, і всі інформаційні блоки були пов’язані єдиною, ключовою темою – “Створення Безпечного простору у школі”.

Ми з педагогами:

  • Розглянули компоненти безпечного середовища.
  • Дослідили як стрес впливає на вчителя. Вивчили основні шляхи опанування та зменшення стресових реакцій педагога у школі.

З учасницями заходу було пропрацьовано цілу низку ефективних психологічних технологій підтримки позитивного самопочуття («Аптечка ресурсів», вправа з візуалізацією «Будинок моєї душі»,  і технік самодопомоги при роботі зі стресовими станами (дихальні вправи, підхід Mindfulness, вправи для релаксації, тощо).

Перевагою тренінгу стала методика його подання – це не просто “суха теорія”, а інформація доступною мовою. Вивчення, в першу чергу себе, та своєї поведінки, а вже потім поведінки та мотивів інших, опрацьовувалися способи допомоги собі і іншим.

Що стосується другої частини тренінгу, а саме теми «Розвиток дитини, яка переживає стрес. Побудова підтримуючих стосунків», то учасникам цей блок був зрозумілий і цікавий.

Разом із педагогами вивчили способи педагогічного спілкування, що сприяють створенню безпечного шкільного середовища.

Особливо активно пройшли ігрові  вправи, задачею яких було дати розуміння учасникам, що гра захищає від складної для розуміння дійсності і водночас дає простір для проживання та оволодіння реальністю. Учасники на власних переживаннях побачили, яким чином за допомогою гри можна встановлювати контакт, презентувати себе, виражати свої почуття, керувати реакціями, позитивно мислити, будувати надійні зв’язки з оточуючими.

В цілому, слід наголосити на тому, що програма є дуже актуальною і новою для українських педагогів. Тому, на мою думку, тренінги із даної тематики та активності в рамках програми будуть потрібні і необхідні ще довгий час.

Тренінг надав можливість учасникам розібратися,  як ми  діємо в стресових ситуаціях (розібрали поведінкові реакції «замри, бий або біжи»).

Педагоги за допомогою практичної вправи позначали, де в тілі «живе»  напруга, тривога, негативні переживання, пов’язані зі стресовими факторами.

Розбирали питання, як людина може собі допомогти вийти із стресового стану, чи мінімізувати негативний вплив стресових факторів («Аптечка ресурсів», техніки самодопомоги) та стати допоміжною іншому («Допоможи подрузі», «Відкриті діалоги»).

Обговорювали ситуації, про те, як можуть поводити себе учні, які перебувають у стані стресу чи під впливом психотравмуючої події, і  як це  може впливати на їх поведінку. Педагоги у групах самостійно визначали маркери, по котрим це можна простежити.

Учасники проводили паралелі між «поганою» поведінкою і гарними мотивами, які керують дитиною. Мали змогу відчути на собі, що може допомогти відновити або встановити зв’язок з таким учнем (шерінг, гра, емоційний діалог, активне слухання, РЗЗ) і пробували відшукати ті «гарні мотиви»:

  • Бажання захистити себе.
  • Бажання впоратись із сильними емоціями.
  • Страх за близьких.

Потрібно зазначити важливість використання у тренінгу вправ продуктивного характеру, які, сприяли розвитку інтелекту та вчили обробляти інформацію (Групова вправа «Особливості реакцій дітей різного віку в стресовій ситуації»).

За допомогою практичних методик у педагогів була можливість налагодити стосунки з дітьми, досягнути гармонії як з собою, так і з оточуючими, з розумінням відноситись до думки та вчинків дітей.  

Як показує виконання домашнього завдання та зворотній зв’язок з учасниками по закінченню заходу – більшість з вчителів планують використовувати, або вже використовують отримані практичні інструменти в своїй педагогічній діяльності.

Марина Мартиненко, психолог проекту «Стійкість та розвиток» БФ «Карітас Краматорськ»

Categories: News | Новини

Залишити відповідь

uk Ukrainian
X
%d bloggers like this: